Aktualności
"Przecinek" Jerzego Pluty książką miesiąca według miesięcznika "Twórczość"
Miło nam poinformować, że wydana w ramach serii wydawniczej OKiS Arch2pelag książka Jerzego Pluty pt. "Przecinek" została uhonorowana tytułem książki miesiąca przez najstarsze polskie czasopismo literackie, miesięcznik "Twórczość". W jego kwietniowym numerze znajduje się tekst poświęcony "Przecinkowi" pt. "Myślnik" autorstwa Tadeusza Komendanta.
"Twórczość" jest czasopismem patronackim Instytutu Książki wydawanym na zlecenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jerzy Pluta – prozaik, krytyk literacki, edytor – urodził się w 1942 r. na Górnym Śląsku, gdzie spędził dzieciństwo i wczesną młodość; od 1960 r. mieszka na Dolnym Śląsku. W 1960-1965 studiował filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim; następnie do połowy 1969 r. pracował w Bibliotece Ossolineum PAN we Wrocławiu. W 1966-1970 członek „Ugrupowania Literackiego 66”. W 1995-2002 redaktor, edytor i autor naczelny zeszytów literackich „Przecinek”.
Autor dwóch powieści "Sto czyżyków (i piórko rajskiego ptaka") (1978, 1988); "Piotr Czyżyk zasypia" (1988), 7 zbiorów opowiadań [m.in. "Konie przejadają Polskę" (1974); "Stacja metra: Franz Kafka" (1994); "Zdania poranne, zdania wieczorne" (2004);" Tysiąc pierdołek o pichceniu grochu z kapustą i kawiorem" (2016), książki o prozie Henryka Worcella "Okruchy epopei" (1974) oraz książeczki "Henryk Bereza: artysta czytacz/pisarz/mistrz/onirysta" (2006).
Laureat Nagrody Literackiej im. Stanisława Piętaka (1975) i Nagrody Fundacji im. Kościelskich w Genewie (1980).
„Przecinek” to unikatowy zbiór wszystkich trzynastu numerów w pełni autorskiego pisma literackiego, wydawanego w latach 1995-2002 przez wrocławskiego prozaika i krytyka literackiego Jerzego Plutę.
Książka dofinansowana jest ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
Partnerem Wydawniczym Książki jest Biuro Festiwalowe Impart 2016 w ramach Wrocławskiego Programu Wydawniczego.
Pozycja początkowa wertykalna autorstwa Marty Mielcarek
28 kwietnia - 27 maja 2017
Galeria PHOTO ZONA
Ośrodek Kultury i Sztuki, Rynek-Ratusz 24, Wrocław
Wernisaż: 28.04.2017, godz. 17:00
Marta Mielcarek absolwentka Wydziału Sztuki Mediów na warszawskiej ASP. W 2014 roku zrealizowała dyplom magisterski w Pracowni Narracji Fotograficznej pod opieką artystyczną prof. Prota Jarnuszkiewicza oraz aneks w Pracowni Działań Przestrzennych prof. Mirosława Bałki, za który otrzymała wyróżnienie rektorskie. Zajmuje się fotografią oraz wideo.
W swoich pracach często posługuje się ruchem ciał. Jej prace pokazywane były m.in. w Galerii Salon Akademii w Warszawie, Poligon No4 w Warszawie, Centrum Fotografii w Sztokholmie, Teatrze Nowym w Warszawie, BWA Zielona Góra, Lokal_30 w Warszawie, Mocak w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej w Mińsku, Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
A także podczas Biennae WRO 2015 Test Exposure oraz NEW NOW Festival w Amsterdamie. W 2014 zdobyła Nagrodę Rektorów w Ogólnopolskiej Wystawie Konkursowej absolwentów publicznych uczelni artystycznych „Najlepsze Dyplomy 2014”. W tym samym roku zdobyła również nagrodę główną Najlepszych Dyplomów Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych „Coming Out 2014” oraz nagrodę główną w Pierwszym Konkursie Dyplomów Sztuki Mediów organizowaną przez Biennale WRO 2015. Współpracowała z takimi teatrami jak TR WARSZAWA, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Teatr Powszechny w Łodzi, Teatr Nowy w Poznaniu. Aktualnie jest asystentką w pracowni Intermediów na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie oraz prowadzi zajęcia z Podstaw Fotografii w Warszawskiej Szkole Filmowej.
Patronat medialny nad Galerią PhotoZona objęło Pismo Artystyczne Format, made-in-photo.com, Tuwroclaw.com, Kulturaonline.pl, Quart Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Portal Kulturaisztuka.pl.
Prześwietlenia S01 E07: Wild Fields I M.Sierakowski
20 kwietnia 2017, godz. 18:00
Galeria FOTO-GEN,
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Prześwietlenia i Galeria FOTO-GEN serdecznie zapraszają na spotkanie z Michałem Sierakowskim fotografem-dokumentalistą, absolwentem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, autorem cyklu “Wild Fields”.
"Wild Fields" to fotograficzna narracja snuta za pomocą metafory krajobrazu. Autor przemierzając terytorium Ukrainy poszukuje relacji łączących krajobraz z historią, pamięcią i tożsamością. Podróżując śladami wydarzeń formujących narodową świadomość, od terenów XVI wiecznych Dzikich Pól, poprzez skażone krajobrazy Wołynia, aż po arenę współczesnego konfliktu w Donbasie, nasłuchuje niemych świadków historii i odkrywa tropy interpretacyjne, ukazujące jak płynnie formowana jest społeczna i narodowa tożsamość.
––––––––––
Prześwietlenia | Sezon 1 | Ukryty pejzaż
Prześwietlenia to comiesięczny cykl spotkań poświęcony najciekawszym zjawiskom współczesnej, polskiej fotografii, podczas których dyskutujemy z artystami, kuratorami i teoretykami sztuki. Formuła wydarzenia opiera się na prezentacji autorskiego pokazu slajdów przygotowanego przez zaproszonego gościa oraz na rozmowie z prowadzącym i publicznością. Prześwietlenia to inicjatywa stawiająca sobie za cel pogłębioną refleksję nad medium fotografii oraz promocję najciekawszych prac artystów wizualnych młodego pokolenia.
Co skrywają krajobrazy? Czy są one kulturą jeszcze zanim staną się przyrodą jak pisał Simon Schama w swoim eseju "Landscape and Memory"? Podczas serii spotkań z ośmioma zaproszonymi prelegentami będziemy zmagać się z próbą analizy tego fenomenu oraz przyjrzymy się, jak za pomocą metaforycznego charakteru krajobrazu można prowadzić wielopoziomowe narracje. Porozmawiamy o tym, jak czytać krajobraz i dlaczego jest on jednym z najważniejszych nośników pamięci i idei. Spróbujemy dociec, jaką historię mogą nam opowiedzieć zwichrowane drzewo, napotkany na drodze kamień albo wyszczerbiona cegła.
Prowadzenie: Daniel Filipek
Ekumeniczne Koncerty Wielkopostne
9 kwietnia 2017, godz. 19:30
Bazylika św. Elżbiety
Kościół Garnizonowy we Wrocławiu
Jak co roku wrocławscy artyści - Katolicy i Prawosławni przygotowują dla wrocławian prawdziwą muzyczną ucztę. Słowa Akatystu ku Czci Męki Jezusa Chrystusa usłyszymy w przejmującej modlitwie Księdza Grzegorza Cebulskiego – twórcy i dyrygenta znakomitego Chóru Kameralnego OKTOICH, z kolei chóry akademickie Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wraz z orkiestrą symfoniczną oraz specjalnym udziałem solistów Hanny Sosnowskiej oraz Bogdana Makala pod dyrekcją Alana Urbanka zaprezentują Requiem Gabriela Faure – Dzieło niezwykłe, pełne wiary i nadziei. 09 kwietnia o godz. 19.30 warto być i warto przeżyć wspólnie te chwile w Kościele Garnizonowym. Artyści koncertu włączają się do Akcji Dar dla Aleppo.
Bass&Beat Festival 2017
19 - 21 maja 2017
Kino Nowe Horyzonty
Kazimierza Wielkiego 19a-21, Wrocław
Losem kontrabasisty - co pięknie ujął Wojciech Młynarski w szlagierze „Jesteśmy na wczasach” - wydaje się być wieczne niespełnienie. Na szczęście to tylko literacka metafora, bo w rzeczywistości…
… bo w rzeczywistości każdy wie, że w muzyce najważniejsze są bass & beat. Baza i cios. Nie ma muzyki bez rytmicznych szarpnięć w niskich częstotliwościach.
Gatunkiem, dzięki któremu kontrabas - i jego młodsza siostra, gitara basowa - zapewnił sobie miejsce w pierwszym szeregu, po latach pełnienia służebnej roli w orkiestrach - był jazz. A po nim wszelkie odmiany muzyki rozrywkowej, choć trzeba uczciwie przyznać, że i w świecie muzyki klasycznej zdarzają się od czasu do czasu basowe fenomeny, które brzmią własnym, potężnym głosem.
Wrocławski festiwal (19-21 maja) ma formułę - by tak rzec - total bass. Kontrabas i basówka w niemal każdej stylistycznej konfiguracji.
Joanna Dudkowska, na co dzień grająca żywiołowego bluesa, tym razem połączy siły z wiolonczelistką Agnieszką KOVA Kowalczyk. Wspólnie zaproponują międzygatunkową fuzję autorskich utworów i nowatorsko brzmiących coverów.
Pendofsky to jazzowo-rockowo-funkowy projekt jednego z najbardziej rozchwytywanych w Polsce muzyków sesyjnych Marcina Pendowskiego.
Wojtek Pilichowski tym razem pojawi się we Wrocławiu jako szef projektu „Electro STEP”, głęboko osadzonego w brzmieniach klubowych. Śpiewa zjawiskowa Kasia Stanek!
Czeski kontrabasista Jaromír Honzák łączy jazz o klasycznym obliczu z improwizowaną awangardą, o obliczu zarówno akustycznym, jaki i elektronicznym.
Jakub Olejnik - zwykle zapracowany sideman - sformował niedawno pierwszy własny zespół. Jego trio The Simple Path stawia na jazzowy groove i swobodną improwizację.
Renaud Garcia-Fons. Człowiek-instytucja, muzyk-legenda. Najsłynniejszy kontrabasista klasyczny świata, wirtuoz i wizjoner. We Wrocławiu wystąpi solo.
„ Leć głosie” to tytuł jazzowo-poetyckiego przedsięwzięcia kontrabasisty Grzegorza Piaseckiego i wokalistki Magdaleny Zawartko.
Janek Gwizdala, jeden z najbardziej cenionych na świecie magów gitary basowej, jest także mistrzem kreowanych samodzielnie dźwiękowych przedstawień: dzięki bogatemu wykorzystaniu efektów elektronicznych sam potrafi zdziałać tyle, co sporych rozmiarów zespół.
No i finał festiwalu: wieczór poświęcony muzyce, jaką znają i lubią chyba wszyscy (jazz-rock fusion), za to mało kto wie, na jak fenomenalnym poziomie gra się ją za naszą wschodnią granicą. Liderem ukraińskiego zespołu Spivanky jest gitarzysta basowy Igor Zakus, któremu w oczarowaniu słuchaczy pomoże wokalistka Ivanka Chervinska.
Program festiwalu:
Warsztaty
Koncerty
W. Adamczyk, P. Adamczyk Podobieństwa i różnice. Różnice i podobieństwa
16 marca - 6 kwietnia 2017
Galeria MBWA w Lesznie
ul. Leszczyńskich 5
Wernisaż:16 marca 2017, godz. 18.00
„Większość swoich kompozycji Witold Adamczyk buduje wokół kwadratu. Ta figura wyznacza zazwyczaj format podobrazia czy multiplikowany moduł, występujący w różnych wariantach. Skojarzenie z ikonicznymi dziełami Malewicza, wydaje się tu naturalne, zwłaszcza gdy wziąć pod uwagę kontekst uczelni, w jakiej artysta odebrał edukację.
Analiza podobnego „obszaru badawczego”, a więc poszukiwanie powszechnych prawd i rozważania nad pojęciami ogólnymi, często pozostającymi poza fizycznością, to cel dociekań Piotra Adamczyka. Artysta wykształcony – podobnie jak brat, Witold – w Łodzi, mekce abstrakcji, nie odżegnuje się od sztuki figuratywnej: działa na polu pejzażu, w wcześniej współpracował z prasą jako rysownik i karykaturzysta.”
/Natalia Cieślak/
Witold Adamczyk
Urodzony w 1966 roku w Nowej Dębie.
Studia w Państwowej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi na kierunku wychowania plastycznego w latach 1987-1992. Dyplom w 1992 r. w pracowni malarstwa prof. J. Bigoszewskiego. Doktorat w 2013 r. w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie artystycznej – sztuki piękne Wydziału Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, pod kierunkiem prof. A. Leśnika.
Piotr Adamczyk
Urodzony w 1966 r. w Nowej Dębie.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Edukacji Wizualnej w Łodzi. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Romy Hałat. Uprawia malarstwo nieprzedstawiające oraz realizm. Współpracował wieloletnio z gazetami wykonując dla nich karykatury np. z Przeglądem Kolbuszowskim i Nowinami.
Do wystawy powstał katalog, którego wydawcą jest Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu (Instytucja Kultury Województwa Dolnośląskiego) oraz Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie.
Alexander – macedoński sen o potędze. Spotkanie z Michałem Siarkiem
6 kwietnia 2017, godz. 18.00
Galeria FOTO-GEN,
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Prześwietlenia i Galeria FOTO-GEN serdecznie zapraszają, w czwartek 6 kwietnia o godzinie 18.00, na spotkanie z Michałem Siarkiem laureatem sekcji Show OFF Miesiąca Fotografii w Krakowie, finalistą konkursu Artystyczna Podróż Hestii 2016, zdobywcą nagród New East Photo Prize 2016 oraz BZWBK Press Photo 2016.
W 2010 r. rząd Byłej Jugosławiańskiej Republiki Macedonii rozpoczyna projekt gruntownej przebudowy stolicy, a w dalszych planach całego kraju, w duchu zjednoczenia z rzekomymi antycznymi korzeniami. Aleksander Wielki, jeden z najpotężniejszych władców w historii, zostaje uznany ojcem współczesnego narodu macedońskiego. Jednakże obecna Macedonia jest młodym post-jugosławiańskim, słabo rozwiniętym państwem. W odpowiedzi na działania sąsiada Grecja, broniąc własnej "spójności kulturowej", stanowczo sprzeciwia się tym praktykom i dąży do izolacji Macedonii na arenie międzynarodowej.
Tak rozpoczyna się budowa absurdalnego mitu o utraconej potędze, pociągająca za sobą niezliczoną ilość działań logistycznych oraz intensywną pracę aparatu propagandy, mającego za zadanie formować świadomość narodową. Po ponad 2000 lat od upadku Imperium domniemana tradycja, równie odległa co nierealna, skłania nas do refleksji na temat relacji władzy, krajobrazu i tożsamości.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prześwietlenia | Sezon 1 | Ukryty pejzaż
Prześwietlenia to comiesięczny cykl spotkań poświęcony polskiej fotografii, podczas których dyskutujemy z artystami, kuratorami i teoretykami sztuki. Formuła wydarzenia opiera się na prezentacji autorskiego pokazu slajdów przygotowanego przez zaproszonego gościa oraz na rozmowie z prowadzącym i publicznością. Prześwietlenia to inicjatywa stawiająca sobie za cel pogłębioną refleksję nad medium fotografii oraz promocję najciekawszych prac artystów wizualnych młodego pokolenia.
Co skrywają krajobrazy? Czy są one kulturą jeszcze zanim staną się przyrodą jak pisał Simon Schama w swoim eseju "Landscape and Memory"? Podczas serii spotkań z ośmioma zaproszonymi prelegentami będziemy zmagać się z próbą analizy tego fenomenu oraz przyjrzymy się, jak za pomocą metaforycznego charakteru krajobrazu można prowadzić wielopoziomowe narracje. Porozmawiamy o tym, jak czytać krajobraz i dlaczego jest on jednym z najważniejszych nośników pamięci i idei. Spróbujemy dociec, jaką historię mogą nam opowiedzieć zwichrowane drzewo, napotkany na drodze kamień albo wyszczerbiona cegła.
Prowadzenie: Daniel Filipek | Prześwietlenia
Galeria FOTO-GEN
Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław
tel. 71 344 78 40
e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl, www.okis.pl
Szewcy ze Lwowa gościnnie na Scenie Kameralnej
7-9 kwietnia 2017
Teatr Polski we Wrocławiu, Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28, Wrocław
W weekend 7-9 kwietnia 2017 gościmy na Scenie Kameralnej przedstawienie Szewcy Stanisława Ignacego Witkiewicza z Polskiego Teatru Ludowego we Lwowie. Przedstawienie wyreżyserował aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu Stanisław Melski, który gościnnie wystąpił również w roli Sajetana Tempego. Spektakl piątkowy rozpocznie się o godzinie 19:00, sobotni i niedzielny natomiast o godzinie 16:00. Bilety na parterze kosztują 30 zł (normalne) i 20 zł (ulgowe), na balkonie 20 zł (tylko normalne).
U Witkiewicza powiedziałbym, że jest to absurdalna abstrakcja polityczna – powiedział Zbigniew Chrzanowski Dyrektor Teatru Polskiego ze Lwowa zapraszając na premierowy spektakl – Historia pokazała jednak, że nie jest to abstrakcja i sami państwo zobaczycie, że przebieg akcji na scenie jest bardzo podobny do tego, co dzieje się z nami we współczesnym świecie, jak zmieniają się poglądy i jak ludzie odżegnują się od swych pierwotnych przekonań pod wpływem okoliczności dziejowych. Ale nic z tego nie wynika. Jest to bolesna konkluzja i Witkacy, przewidując przebieg wydarzeń historycznych w 1939 roku, popełnia samobójstwo.*
---
*Kurier Galicyjski
obsada:
STANISŁAW MELSKI, PAWEŁ KUŃSKI, KAZIMIERZ KOSYDOR,
WIKTORIA SŁOBODIANA, WIKTOR LAFAROWICZ,
ANDRZEJ BOWSZYK, MAKSYMILIAN MARKARIANC,
JADWIGA PECHATY, BOGUSŁAW KLEBAN,
JAROSŁAW SOSNOWSKI, KAZIMIERZ MICIŃSKI,
ELŻBIETA GELICH, ALEKSANDER KUŚNIERZ,
MARCIN WOLLOCH, IRENA ASMOŁOWA,
ANNA GORDIJEWSKA, LUBA LEWAK, IRENA SŁOBODIANA,
JANUSZ TYSSON, ZBIGNIEW CHRZANOWSKI,
KRZYSZTOF SZYMAŃSKI
Wobec miejsca i czasu V. Tradycja i dziedzictwo kulturowe Ziemi Kłodzkiej
13 kwietnia – 6 maja 2017
Galeria FOTO-GEN,
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Wernisaż: 13 kwietnia 2017, godz. 18.00
13 kwietnia 2017 roku o godz. 18.00 w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu otwarta zostanie poplenerowa wystawa Wobec miejsca i czasu V. Tradycja i dziedzictwo kulturowe Ziemi Kłodzkiej. Autorami prac są artyści zrzeszeni w Okręgu Dolnośląskim Związku Polskich Artystów Fotografików, którzy wzięli udział w plenerze fotograficznym zorganizowanym na zamku w Międzylesiu w 2016 roku.
fot. Rafał Warzecha
Plenery fotograficzne organizowane przez Okręg Dolnośląski Związku Polskich Artystów Fotografików stały się ważnym dla uczestniczących w nich twórców elementem życia artystycznego, być może z potrzeby ducha, z tęsknoty za możliwością przeniesienia się w miejscu i czasie oraz z potrzeby wyzwolenia owego potencjału kreatywnego. Od kilku lat wyzwaniem dla uczestników jest ten sam temat: Wobec miejsca i czasu… — próba zmierzenia się z ideą miejsca i czasu. Wybór tego tematu narzuca się niejako sam, ponieważ obszarem działań artystycznych plenerów są dolnośląskie zamki i pałace, miejsca malownicze z uwagi na wspaniałą architekturę, piękno detalu i związek z naturą. Po plenerach w Książu, na zamku Grodziec oraz w zamku Czocha nad Jeziorem Leśniańskim na miejsce artystycznych peregrynacji wybrany został tym razem zamek w Międzylesiu na Ziemi Kłodzkiej.
(...)
Wystawa Wobec miejsca i czasu V. Tradycja i dziedzictwo kulturowe Ziemi Kłodzkiej pokazuje, że mimo wielości rozwiązań artystycznych indywidualność twórcy pozostaje bytem osobnym, choć zależnym oczywiście od zewnętrznego świata, miejsca i czasu. Fotografie, które powstają w Międzylesiu, w Grodźcu czy na zamku Książ, są wyrazem konkretnej postawy artystycznej i miejsce, w którym powstaje fotografia, nie ma naprawdę większego znaczenia. Każdy z twórców pozostaje sobą, a indywidualne „ja” zawsze przedstawia osobistą, niepowtarzalną i jedyną artystyczną relację w związku z miejscem i czasem, w których istnieje.
Joanna Mielech
Artyści: Czesław Chwiszczuk, Andrzej Dudek-Dürer, Alek Figura, Tomasz Fronckiewicz, Ewa Gnus, Barbara Górniak, Waldemar Grzelak, Roman Hlawacz, Stanisław Kulawiak, Józef Ligęza, Marek Maruszak, Stanisław Michalski, Janusz Piotr Musiał, Piotr Maciej Nowak, Maciej Plewiński, Wojciech Plewiński, Wacław Ropiecki, Andrzej Rutyna, Stanisław Składanowski, Rafał Warzecha, Marzena Wesołowska, Marek Wesołowski, Iwona Wojtycza-Fronckiewicz, Waldemar Zieliński.
Pomysłodawca i twórca projektu plenerów Wobec Miejsca i Czasu… – Andrzej Dudek-Dürer
Kurator pleneru – Stanisław Kulawiak
Plener fotograficzny odbył się na zamku w Międzylesiu w dniach 10–12 czerwca 2016 roku.
Ekspozycja swoją premierę miała w Międzylesiu, we Wrocławiu zobaczymy jej drugą odsłonę.
Wystawa poplenerowa jest jedną z kilku towarzyszących jubileuszowi 70-lecia Związku Polskich Artystów Fotografików.
Działania artystyczne realizowane przez Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Dolnośląski we współpracy z Zamkiem Międzylesie oraz Gminą Międzylesie, finansowane z grantu i budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
Współorganizatorem jubileuszu 70-lecia ZPAF i współwydawcą katalogu jest Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu.
Galeria FOTO-GEN
Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław
tel. 71 344 78 40
e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl, www.okis.pl
Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10.00–18.00.
Bilety: 4 zł, ulg. 2 zł. W poniedziałki wstęp bezpłatny.
Uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej na elewacji budynku
przy pl. Nankiera 8 we Wrocławiu
14 kwietnia 2017, godz. 12.00
Wrocławski Dom Panien Trzebnickich
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
14 kwietnia 2017 o godz. 12.00 odbędzie się uroczystość odsłonięcia tablicy na elewacji budynku (Domek Romański - obecnie Galeria Foto-Gen OKiS Wrocław) przy pl. Nankiera 8 we Wrocławiu. Tablica upamiętnia własność domu Sióstr Cysterek od XIII do XIX wieku. Autorem tablicy jest Lucyna Lubicz-Miszewska.
Wrocławski Dom Panien Trzebnickich przy pl. bpa Nankiera to najstarszy, częściowo zachowany budynek mieszkalny we Wrocławiu. W dziejach miasta jest wzmiankowany już w 1208 roku. Jego właścicielem były siostry z Zakonu Cysterek z Trzebnicy. Stąd historyczna i właściwa nazwa tego ciekawego miejsca na mapie Wrocławia. W ciągu kilku stuleci Dom był wielokrotnie przebudowywany, stąd jego pierwotnie wczesnogotycka szata zupełnie się zatarła i nie odróżniała się od estetyki sąsiadujących kamienic. Siostry Cysterki były właścicielami obiektu aż do kasacji zakonu w 1810 r.
W latach 1966 – 1969 odtworzono częściowo bryłę Domu wg projektu architekta Henryka Dziurli, łącząc swobodnie gotyckie mury i sklepienia z żelbetonowym dachem oraz przeszklonym mocnym akcentem architektonicznym. Od tego momentu miejsce to stało się siedzibą galerii fotograficznej Ośrodka Kultury i Sztuki. Przez pewien czas działała tam także słynna wrocławska galeria Foto Medium Art. Obecnie miejsce jest siedzibą Galerii Foto-Gen Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu.
fot. Arkadiusz Włodarski
GRUZIŃSKIE OPOWIEŚCI. Występy zespołów „BATUMI" I „KHORUMI"
4 - 12 kwietnia 2017
Jelenia Góra, Strzegom, Wałbrzych, Wrocław, Kudowa Zdrój, Milicz, Bolesławiec.
Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski i Ośrodek Kultury i Sztuki zapraszają na: Polsko-Gruziński Festiwal Kultury na Dolnym Śląsku, w ramach którego na deskach scen Dolnego Śląska wystąpią zespoły z Gruzji: „Batumi” i „Khorumi” i zaprezentują dolnośląskiej publiczności program gruzińskich pieśni i tańców. Spektakle odbędą się:
4 kwietnia
godz. 19.00 – Teatr im. C. Norwida w Jeleniej Górze, – wejściówka 5 zł, Al. Wojska Polskiego 38
5 kwietnia
godz. 18.00 – Sala widowiskowa Strzegomskiego Centrum Kultury, – wstęp wolny, ul. J. Paderewskiego 36
6 kwietnia
godz. 19.00 – Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, – wstęp wolny, plac Teatralny 1
7 kwietnia
godz. 19.00 – Teatr Polski we Wrocławiu, Scena im. J. Grzegorzewskiego, – bilet 30 zł, ul. G. Zapolskiej 3
Sprzedaż biletów na spektakl we Wrocławiu: Kasa Teatru Polskiego (Scena Kameralna tel.713160752) we Wrocławiu (rezerwacje tel. 713160775)
oraz Dolnośląskie Centrum Informacji Kulturalnej (poniedziałek-piątek: 9.00-17.00, tel. 71 342 22 91
tel. 71 344 28 64, wew. 216, Rynek-Ratusz 24)
9 kwietnia
godz. 19.00 – Teatr Zdrojowy w Kudowie-Zdroju, – wstęp wolny, ul. Stanisława Moniuszki 4
11 kwietnia
godz. 18.00 – Aula I LO im. Armii Krajowej w Miliczu, – wstęp wolny, ul. 11 listopada 5
12 kwietnia
godz. 19.00 – Teatr Stary w Bolesławcu, – wstęp wolny, ul. Teatralna 1
I. PROGRAM:
- Taniec „Daisi”
- Kakhetian Mravalzhamieri
- Taniec „Ajaruli”
- Pieśń „Alulua Coral”
- Taniec „Khorumi”
- „The Both Eyes Light”
- Pieśń „Imerian Amorous”
- Taniec „Mokheuri”
- „Pieśń”
- „Mukhambazi”
- Taniec „Pharikaoba”
- „The Forest Sleeps”
- Pieśń Neapolitańska „Imao”
- Taniec „Rachuli”
- The Wind Sings
- Adżarska „Popuri”
- Taniec „Mtiuluri”
- „Oh, Kakhetian Wine”
- Piosenka „Batumi”(po polsku)
- Taniec „Aphkhazuri”
- Tavaduri Mravalzjamieri
Czas trwania: 1h 30 min.
II. O ZESPOŁACH
- Państwowy zespół tańca ludowego “KHORUMI”
Zespół “Khorumi” powstał w 2002 roku na bazie adżarskiego państwowego ludowego zespołu śpiewu i tańca imienia M. Kukhianidze. Dyrektorem artystycznym zespołu jest wykładowca gruzińskiej choreografii Temuri Bibileishvili, odznaczony rosyjskim Orderem Honoru. Zespołem opiekują się choreografki: Tamta Kervalishvili i Tornike Dolizde oraz mendadżerka Lili Varshanidze.
Od samego początku zespół zachwyca publiczność profesjonalizmem, umiejętnościami scenicznymi oraz oryginalną choreografią. Zespół otrzymał wiele nagród na gruzińskich i międzynarodowych festiwalach, a także na Światowym Konkursie Tańców Ludowych.
W 2010 roku rząd regionu Adżarii nadał zespołowi status „państwowy”. Zespół regularnie bierze udział w występach organizowanych przez rząd Adżarii dla zagranicznych gości, byli to m.in.: prezydent USA – Joe Biden, kongresmen – John McCain, obecny prezydent USA – Donald Trump, prezydenci Ukrainy i Polski oraz prezydent Azerbejdżanu – Ilkham Aliev.
2. Państwowy zespół wokalny „BATUMI”
Państwowy zespół wokalny „Batumi” powstał w 2000 roku. To jeden z najlepszych i najbardziej popularnych współcześnie zespołów ludowych Gruzji. Najwięksi gruzińscy muzycy, tacy jak Jansug Kakhidze, Anzor Erkomaishvili czy Robert Gogolashvili inspirowali się ich występami.
„Batumi” wygrał Pierwszą Nagrodę na Piątym Festiwalu Ludowym w Szwecji, jak i również na festiwalu Jano Kakhidze „Jesień Tibilisi”. Zespół z sukcesami brał udział w festiwalach w Turcji, Rosji, Szwecji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Francji, Łotwie, Polsce, Austrii, Grecji, Bułgarii, Azerbejdżanie, Iranie, Izraelu i Chinach.
Repertuar zespołu „Batumi” jest bogaty w gruzińskie pieśni ludowe, kościelne hymny, romanse, współczesne piosenki muzyki pop, a także muzyki klasycznej; zrekonstruował wiele dawnych, oryginalnych i zapomnianych pieśni ludowych Gruzji.
Swoją pierwszą płytę CD zespół opublikował w 2005 roku. Składa się na nią 21 gruzińskich pieśni ludowych. Muzyka zespołu jest publikowana w różnych radiowych i telewizyjnych antenach.
Organizator: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Partner: Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr im. C. Norwida w Jeleniej Górze, Strzegomskie Centrum Kultury, Centrum Kultury i Sportu w Kudowie-Zdroju, Ośrodek Kultury w Miliczu, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, Młodzieżowy Dom Kultury w Bolesławcu.
Patronat medialny: TVP Wrocław, Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio Ram, Gazeta Wrocławska, Wrocławianin, Regiony-Regionen, Magazyn Seniora, Dokis.pl
Spotkanie z cyklu Cultura Lectionis
„Dolny Śląsk w tworzeniu. Przestrzenie kultury”
22 marca 2017, godz. 18:00
Galeria FOTO-GEN
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze, Oddział Wrocław zapraszają na spotkanie z cyklu Cultura Lectionis, którego przedmiotem będzie książka Dolny Śląsk w tworzeniu/Lower Silesia in the (art)making pod redakcją Izoldy Topp, Andrzeja Saja i Piotra Jakuba Fereńskiego. Książką powstała w ramach drugiej edycji projektu Silesia Art Biennale organizowanego przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Jego główną ideą było prowadzenie programu artystyczno-badawczego. Jego część artystyczna pod tytułem „Lokalna tożsamość i świadomość wspólnoty”, polegała na dokumentowaniu projektów i indywidualnych postaw twórców zamieszkujących region Dolnego Śląska przez grupę fotografów, filmowców i radiowca (Andrzej Dudek-Dürer, Jacek Jaśko, Igor Wójcik, Krzysztof Saj, Wacław Ropiecki, Rafał Warzecha, Małgorzata Kaźmierczak, Mirosław Rajkowski, Mariusz Marks). Równolegle przez kulturoznawców z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzony był program badawczy, odpowiadający na hasło „Dolny Śląsk w tworzeniu. Przestrzenie kultury”. Działania te miały na celu podkreślenie bogactwa, różnorodności kulturowej Dolnego Śląska, wzmocnienie dialogu międzykulturowego oraz pobudzenie współpracy kulturalnej pomiędzy środowiskami artystycznymi. Książka Dolny Śląsk w tworzeniu zawiera materiał zrealizowany podczas plenerów i przetworzony przez artystów oraz teksty autorstwa badaczy specjalizujących się w problematyce regionalnej, zagadnieniach kultury wizualnej i literackiej, a także tematyce animacji kulturalnej.
W spotkaniu prowadzonym przez Andrzeja Więckowskiego wezmą udział redaktorzy książki Andrzej Saj, Izolda Topp, Piotr Jakub Fereński oraz część z autorów opublikowanych w niej tekstów.
Projekt Silesia Art Biennale 2016 oraz publikację "Dolny Śląsk w tworzeniu/Lower Silesia in the (art)making" sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
„Za…i przed kamerą – „Dolina Pałaców i Ogrodów” w obiektywie Marzeny Zawal
21 marca 2017 r.
Zamek Książ
ul. Piastów Śląskich 1, Wałbrzych
- godz. 18.00 – „Za…i przed kamerą – „Dolina Pałaców i Ogrodów” w obiektywie Marzeny Zawal - wernisaż wystawy fotosów z planu filmowego „Dolina Pałaców i Ogrodów.
(Wystawa czynna: 21.03-4.04.2017r.)
- godz. 19.00 - pokaz filmu „Dolina Pałaców i Ogrodów”
wstęp wolny
Przedstawiciele rodu Schaffgotschów tworzyli historię Kotliny Jeleniogórskiej już od średniowiecza. Przez stulecia ród ten wywierał wpływ na okolicę i brał udział w najważniejszych wydarzeniach każdej epoki. O Dolinie Pałaców i Ogrodów traktuje nowy film w ramach cyklu „Dolny Śląsk Pełen Historii”
Zamki, dwory, pałace, wielkie posiadłości ziemskie – wszystko to znajdowało się w posiadaniu tej słynnej rodziny: zamek Chojnik, pałac w Sobieszowie, pałac w Cieplicach, pałac w Czernicy i dwór Czarne. Film przypomina sylwetki najważniejszych z jej przedstawicieli: Gotsche II, Hansa Ulryka, Leopolda Schaffgotscha i wielu innych. Wszyscy oni zapisali się wielkimi zgłoskami w kronice historii rodowej i regionalnej – kronice Doliny Pałaców i Ogrodów.
Oprócz Schaffgotschów – świadków burzliwej historii i gospodarzy regionu – w fabularyzowanym filmie dokumentalnym pojawią się również inne wielkie postacie oraz ich pałace: hrabiostwo Reden – założyciele jednego z pierwszych na kontynencie parków romantycznych w Bukowcu. Pałac i park, którego gośćmi był sławny romantyczny malarz Caspar David Friedrich oraz poeta Johann Goethe.
Nieopodal, w Mysłakowicach i Karpnikach, spędzała lato rodzina królewska, urządzając huczne bale, udając się na romantyczne spacery i wycieczki po śląskim „Elizjum”. Pałacowe parki u stóp Karkonoszy: Wojanów, Staniszów, Bukowiec, Karpniki, Cieplice, Ciszyca, Mysłakowice jeden po drugim zamieniały się w romantyczne oazy z widokiem na najważniejszą górę Prus – Śnieżkę.
W tej scenerii rozgrywa się nieszczęśliwa miłość polskiej arystokratki Elizy Radziwiłłówny i księcia Prus, syna króla, Wilhelma. Nic nie trwa wiecznie i romantyczne czasy zastąpiły wiek żelaza, pary, ludowych buntów i socjalistycznej rewolucji. Konflikty na tle klasowym – między arystokracją i przemysłowcami z jednej strony, a robotnikami z drugiej – zakończył wybuch pierwszej, a potem drugiej wojny światowej.
Uciekając przed nadciągającą ze wschodu Armią Czerwoną, niemieckie rody arystokratyczne opuściły pałace, w tym i Schaffgotschowie, zostawiając swoje dominia wraz z pałacem w Cieplicach na łasce przybyszów ze wschodu. Zrujnowane w latach komunistycznych pałace i parki powoli odzyskują dzisiaj blask, będąc świadkami historii i ludzkich dramatów. Film jest również opowieścią o przemianach kulturowych w Kotlinie.
Misją cyklu „Dolny Śląsk Pełen Historii” - tworzonego przez TVP3 Wrocław i Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu - jest ukazanie piękna regionu, przekazanie wartościowej wiedzy o jego historii i kulturze, aktywizacja lokalnej społeczności oraz zwiększenie dumy z miejsca zamieszkania. Dla mieszkańców miejscowości, w których kręcone są zdjęcia, realizacja filmu to zawsze ważne wydarzenie odbijające się echem w lokalnych mediach i angażujące dziesiątki osób z grup rekonstrukcyjnych oraz statystów – często pasjonatów historii.
Film miał już swoje premiery we Wrocławiu, Jeleniej Górze, Wojanowie i na antenie TVP 3 Wrocław w listopadzie i grudniu zeszłego roku.
W marcowym numerze MIESIĘCZNIKA „ODRA”:
WOLEŃSKI o etosie inteligencji • URBANEK: Gra o Wałęsę
INWAZJA ROBOTÓW • Z listów do redakcji Z. BAUMANA
ORZECHOWSKI: FAKE NEWS • ŚWIERKOCKI o anglicyzmach
CITATI o CONRADZIE • POUND: Z fragmentów PIEŚNI
ROMANOWICZOWA • GOLDSMITH: Pogoda • Tate Modern
GLASSTOSTERON
12 marca - 16 kwietnia 2017
Oddział Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA w Zamku Książ,
ul. Piastów Śl.1, Wałbrzych
Wernisaż: 18.03.2017, godz. 17.00
W sfeminizowanym świecie sztuki szkła pozostała niewielka grupa artystów, w żyłach których krąży jeszcze zachowany od prahistorii, tajemniczy składnik ich organizmów glasstosteron. To on odpowiada za miliony szklanych dzieł sztuki, które wykreowali od czasu wydmuchania pierwszej, szklanej bańki do czasu powstania w USA, w drugiej połowie lat 60. XX wieku, artystycznego zjawiska nazwanego później Art Glass Movement’em. Mężczyźni, pionierzy tego ruchu, rozpropagowali pełne uniezależnienie się twórcy od huty szkła, jedynego miejsca gdzie można było tworzyć w gorącej masie szklanej. Powstające pracownie/studia szkła, dały możliwość niekończących się eksperymentów i otworzyły drogę do eksplorowania kolejnych, nowatorskich technik szklarskich. Świat oszalał na punkcie szkła artystycznego - było inne niż to produkowane seryjnie, nawet jeżeli krótkie serie miały cechy unikatów. Już nie wystarczyło „artystyczne zdeformowanie” obiektu, użycie kilku kolorów czy skala przedmiotu. Nowe techniki to nowe w wyrazie i formie obiekty.
Obok mężczyzn, pierwszych eksperymentatorów, zaczęły pojawiać się kobiety/artystki szkła, co było naturalnym zjawiskiem, towarzyszyły przecież przy pierwszych doświadczeniach amerykańskich kolegów. Ruch i jego wpływy rozszerzył się na całą Amerykę Północną i Europę. Z biegiem czasu proporcje męskiego i żeńskiego pierwiastka w sztuce szkła zostały mocno zachwiane. Oglądając wystawy szkła, przeglądając katalogi, wizytując pracownie/katedry/wydziały projektowania szkła bez trudu zauważymy dominację kobiet. To ich twórczość zostaje coraz częściej prezentowana na poświęconych tylko kobietom wystawach szkła - tak dzieje się na świecie i również w Polsce. Konkursy na statuetki dla kobiet, projektowane i wykonane przez kobiety czy wspólna wystawa szkła artystek z Polski i Czech to tylko nieliczne krajowe przykłady.
Ostatnim dowodem takiej kobiecej dominacji w świecie jest przygotowana w 2016 roku, przez The Mint Museum i Toledo Museum of Art, wystawa Fired Up: Contemporary Glass by Women Artists , prezentująca kobiecą sztukę szkła, obejmującą okres „od zdominowanego przez mężczyzn Art Glass Movement’u lat 60. do instalacji i prac wykonanych w mixed media początku XXI wieku, ukazujących przenikanie się wpływów sztuki, rzemiosła i dizajnu”.
Jak wobec tego zjawiska skromny, UNBREAKABLE „nietłukący się szklany zestaw” twórców może stawić czoła armii swych koleżanek?
Niech odpowiedzi na to pytanie dostarczy Państwu przygotowany projekt, w którym zaproszeni artyści zmierzyli się z koniecznością zaprezentowania obiektów podkreślających ich przynależność do męskiego świata. Mocne w wyrazie, formie i skali obiekty, często zawierające erotyczny podtekst, stanowią trzon wystawy GLASSTOSTERON. Niech każdy postara się odczytać, zawarty w pracach moich kolegów, wpływ owego tajemniczego, organicznego związku chemicznego i spróbuje odnaleźć ich męski punkt widzenia. Poszukajcie Państwo w naszych obiektach i instalacjach drapieżności struktur, mrocznych płaszczyzn, optycznego ciężaru materii, symboliki elementów oraz znaków i co może dziwne w męskiej sztuce - delikatności zewnętrznych i wewnętrznych reliefów. Może wtedy znajdziecie odpowiedź i zobaczycie różnice w twórczości obu grup.
Ja sam nie jestem pewien, czy w przyszłości glasstosteron uratuje męską twórczość. Oby nie stał się wyznacznikiem „nowego wieku” i kruchości męskiej osobowości z naklejką OSTROŻNIE SZKŁO !
prof. Kazimierz Pawlak
kurator projektu
Organizatorzy:
Wałbrzyska Galeria Sztuki Biuro Wystaw Artystycznych
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wroclawiu Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnoślaskiego