• header
  • header

Uwaga! To jest archiwalna kopia serwisu OKiS | Przejdź do aktualnej wersji -> www.okis.pl

Aktualności

« powrót

Wystawa fotografii „Kościoły Pokoju na Dolnym Śląsku”.

Dodano: 30.01.2014 13:34

17 lutego - 23 marca 2014
Centrum Kultury "ZAMEK" pl. Świętojański 1, Wrocław

 

Fotograficzna relacja dolnośląskiej artystki Barbary Górniak ma wymiar niezależnego dzieła, powstałego na skutek obcowania z wybitnymi zabytkami architektury - kościołami pokoju w Jaworze i Świdnicy.

Wystawa i album zostały zrealizowane przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu z okazji obchodów jubileuszu 20-lecia partnerstwa Dolnego Śląska i Dolnej Saksonii.

 

Jako dzieło architektoniczne Kościoły Pokoju pozostają ponadczasowym przekazem, świadczącym o determinacji i sile ducha. Są istotnym dowodem zapoczątkowanych przemian społeczno-religijnych, kiedy trwały pluralizm religijny, promieniujący wówczas z krajów Rzeszy, inicjował powszechność postawy tolerancji w nowożytnej Europie.

Po upływie wieków, konstrukcje kościołów wykazują zadziwiającą trwałość, pomimo zastosowanych do budowy niewyszukanych materiałów. Pozostają obecnie największymi w Europie obiektami, wzniesionymi w konstrukcji szkieletowo-ryglowej.

W 2001 roku oba kościoły zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Znalazły się tam jako jeden z trzynastu polskich obiektów w światowym wykazie najcenniejszych dzieł zabytkowej architektury.

Kościół świdnicki zyskał, ponadto, znaczenie symbolu polsko-niemieckiego pojednania. Tutaj właśnie w 1989 roku premier Tadeusz Mazowiecki i kanclerz Niemiec Helmut Kohl wspólnie modlili się o pokój i pojednanie między naszymi narodami.

Wystawa, którą prezentujemy w jubileuszowym roku partnerstwa regionów – Dolnego Śląska i Dolnej Saksonii, podkreśla wagę ponadczasowego przesłania, emanującego z dzieła. Przetrwało, budząc nieodmienny podziw dla siły ludzkiego ducha i skali determinacji. Do dzisiaj kościoły pełnią pierwotną rolę jako miejsca zgromadzeń, religijnych przeżyć, integracji społeczności wokół chrześcijańskich zasad. Przez ich wnętrza przepływa rzeka Czasu, który zawsze niesie ludzkim społecznościom wyzwanie sprostania coraz to nowym przeciwnościom. Przesłanie zawarte w obydwu pomnikach kultury, trwających do dziś na Dolnym Śląsku, pozwala wierzyć w osiąganie z pozoru niemożliwych celów. Są one dziełami ludzkich rąk i umysłów, które dla Boskiej chwały stworzyły dzieła pełne uniwersalnego piękna. Ukształtowało je pragnienie wolności, które w ludzkiej naturze pozostaje niezmienne i w każdej epoce jednakie. Tak jak bolesne ziarnko piasku potrafi przeobrazić się w ciele perłopława w jaśniejący blaskiem klejnot, tak trudne doświadczenia ludzkiej egzystencji czasem prowadzą do zaistnienia fenomenów, przekraczających granice dotychczasowych doświadczeń.

 

Barbara Górniak i jej fotograficzna notacja

Fotograficzna relacja dolnośląskiej artystki Barbary Górniak ma wymiar niezależnego dzieła, powstałego na skutek obcowania z wybitnym zabytkiem architektury. Nieokiełznana architektoniczna wizja Albrechta von Saebischa zmusza do milczenia wobec siły energii zatrzymanej w tej przestrzeni. O kościołach często mówi się, że są namodlone. Artystce udało się niemal zawrzeć w przedstawionych fotogramach szepty, które niewątpliwie można usłyszeć, pozostając uważnym wobec tutejszego genius loci. Dostrzega w niej fascynujące szczegóły dekoracji – ciągi złoconych opowieści, które na niektórych ze zdjęć składają się w niezwykły chór plastycznych form, ukształtowanych dłońmi siedemnastowiecznych śląskich artystów. Fotogramy stanowią formę swego rodzaju ekfrazy poetyckiej – próbującej jeszcze raz opowiedzieć ten zamknięty szachulcowymi ścianami świat, który przed kilkuset laty wykreowała pełna odwagi i woli ludzka wyobraźnia.

 

Henryk Dumin


Wernisaż: 17 lutego o godz. 18.00.


Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie gościnny występ zespołu wokalnego „Piú Mosso”. Zespół pod batutą dyrygenta Dominika Jarockiego wyłonił się z Kłodzkiego Chóru Kameralnego Concerto Glacensis. Obecnie działa przy Katedrze Muzykologii UWR. Zespół wykonuje głównie pieśni sakralne z różnych epok, można jednak również usłyszeć współczesne kompozycje Henryka Warsa, Jeremiego Przybory czy Raya Charlesa.

Skład:

Dominik Jarocki – dyrygent/tenor
Iwona Maksylewicz – sopran
Agata Kaczmarek – sopran
Klaudia Ciechanowicz – sopran
Paulina Ziobrowska – sopran
Maja Krawczyk – alt
Agata Pawłowska – alt
Klaudia Swatek – alt
Mateusz Czajka – tenor
Przemysław Gellert – bas
Marcin Jakubowski - bas



Wystawa i druk albumu zostały sfinansowane ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

 

Wystawa była prezentowana w:
3.05.2013, Hannover Congress Centrum, Theodor-Heuss-Platz 1-3
16.05.2013, Konsulat Generalny RP w Hamburgu, Gründgensstr. 20
06.2013 Marienkirche Osnabrück, Markt 13-14, 49074 Osnabrück
09.2013 Schloss Bückeburg, Schloßplatz 1, 31675 Bückeburg
11.2013 Chapelle pour l’Europe, rue Van Maerlantstraat 22-24, 1040 Bruxelles
10.12.2013 Eglise Notre Dame du Sablon rue du Sablon, 1000 Bruxelles

 

Organizator: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Urząd Marszałkowski

 Współorganizator: Centrum Kultury "ZAMEK"

Mecenat:  Marszałek Województwa Dolnośląskiego

 http://www.dcik.pl/files/logo%20urz%20marsz-male-1.jpg

 

Patroni medialni:
Pismo Artystyczne „Format”
Miesięcznik „Odra”

Tekst: Henryk Dumin

Zdjęcia: Barbara Górniak, www.gorniak.barbara.artwroc.com

Materiały prasowe