• header
  • header

Uwaga! To jest archiwalna kopia serwisu OKiS | Przejdź do aktualnej wersji -> www.okis.pl

Archiwum Galerii FOTO-GEN

 „Niepozowane” wystawa kolektywu Un-Posed

„Niepozowane” wystawa kolektywu Un-Posed

Dodano: 25.01.2017 15:08

10.03–8.04.2017

Wernisaż 10.03.2017, godz.18.00

Na wystawie zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt zdjęć wykonanych przez autorów należących do jednej z najbardziej rozpoznawalnych i najważniejszych polskich grup skupiających fotografów ulicznych.

 

Nie upozowanie i nie ustawienie zdjęcia to podstawowa zasada fotografii ulicznej. Fotograf musi obserwować, dostrzegać to, czego inni nie zauważają. Są też tacy, którzy niemal uprzedzają wypadki – wcześniej widzą, że ktoś ciekawie ubrany wejdzie za moment w promień słońca, przejeżdżający wagon zasłoni reklamę, albo pędzący – stworzy ciekawy, rozmyty drugi plan. Do większości zdjęć ulicznych trzeba mieć też sporo szczęścia.

Bohaterem wystawy „Niepozowane” jest człowiek. Znajdujemy go w bardzo różnych sytuacjach – codziennego jeżdżenia do pracy, w trakcie rytuału religijnego lub wypoczynku. Fotografie dziewięciorga autorów powstałe w bardzo różnych miejscach na świecie układają się w opowieść o współczesnej kondycji człowieka. Jak się zachowuje, czym się otacza, jakie emocje wyraża w miejscach publicznych. Co nas z nim łączy? Czy odnajdziemy siebie w podobnych sytuacjach? Czy gdzieś już widzieliśmy te sceny? Niepozowane, migawkowe, ulotne, chwilowe. Mijamy je codziennie.

„Niepozowane” to polska nazwa kolektywu Un-Posed i także tytuł zbiorowej wystawy. Prezentujemy zarówno najlepsze jak i najnowsze zdjęcia znanych w środowisku fotografii ulicznej autorów.

Autorzy zdjęć: Damian Chrobak, Maciej Dakowicz, Jamie Fyson Howard, Ania Kłosek, Monika Krzyszkowska, Tomasz Kulbowski, Tymon Markowski, Marta Rybicka, Adrian Wykrota.

Kuratorka wystawy: Joanna Kinowska

Koordynatorka wystawy: Marta Przetakiewicz

-

Kolektyw Un-Posed powstał w 2011 roku z inicjatywy Damiana Chrobaka. Ten najbardziej rozpoznawalny polski kolektyw skupiony wokół fotografii ulicznej, po przerwie, powrócił na początku 2016 roku w nowej odsłonie. W skład reaktywowanej grupy wchodzą: Damian Chrobak, Maciej Dakowicz, Jamie Fyson Howard, Joanna Kinowska (kuratorka), Ania Kłosek, Monika Krzyszkowska, Tomasz Kulbowski, Tymon Markowski, Marta Rybicka oraz Adrian Wykrota. Nadrzędnym celem grupy jest kształtowanie kreatywności i świadomości wizualnej dotyczącej przestrzeni publicznej oraz promowanie osiągnięć polskich fotografów ulicznych.

Fotografia uliczna opiera się na rejestrowaniu niezwykłych zdarzeń, symboli czy anegdot, ukrytych w codziennych sytuacjach, dziejących się w miejscach publicznych, ale niezauważanych przez większość ludzi. Pomimo tego, że członkowie kolektywu poruszają się w tym samym obszarze zainteresowań, każdy z nich ma odrębny, indywidualny styl, co pokazuje złożoność i potencjał tkwiący w fotografii ulicznej. Jedno jest wspólne i konieczne: wyprzedzanie zdarzeń, bycie bardzo blisko sytuacji i ludzi, fotografowanie codziennie - cierpliwe, instynktowne wypatrywanie decydujących momentów, wartych utrwalenia w kadrze ułamków sekund.

Zdjęcia kolektywu Un-Posed prezentowane były na wystawach w Leica Gallery w Warszawie, podczas Miesiąca Fotografii w Berlinie, a także w ramach międzynarodowych projektów Eastreet i Street Photography Now.

Premiera wystawy „Niepozowane” miała miejsce w sierpniu 2016 roku w Brain Damage Gallery w Lublinie. Jej współproducentami są Brain Damage Gallery i Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Wystawę zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Lublin.


Więcej informacji o Un-Posed: www.un-posed.com


Teczka prasowa do pobrania

-

 

Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław

tel. 71 344 78 40

e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl, www.okis.pl

Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10.0018.00.

Bilety: 4 zł, ulg. 2 zł. W poniedziałki wstęp bezpłatny.

Przejdź do pełnej galerii
Wobec miejsca i czasu V. Tradycja i dziedzictwo kulturowe Ziemi Kłodzkiej

Wobec miejsca i czasu V. Tradycja i dziedzictwo kulturowe Ziemi Kłodzkiej

Dodano: 28.02.2017 13:56

Poplenerowa wystawa Okręgu Dolnośląskiego ZPAF

13.04–6.05.2017

Wernisaż – 13.04.2017 godz.18.00

 

Plenery fotograficzne organizowane przez Okręg Dolnośląski  Związku Polskich Artystów Fotografików stały się ważnym dla uczestniczących w nich twórców elementem życia artystycznego, być może z potrzeby ducha, z tęsknoty za możliwością przeniesienia się w miejscu i czasie oraz z potrzeby wyzwolenia owego potencjału kreatywnego. Od kilku lat wyzwaniem dla uczestników jest ten sam temat: Wobec miejsca i czasu… — próba zmierzenia się z ideą miejsca i czasu. Wybór tego tematu narzuca się niejako sam, ponieważ obszarem działań artystycznych plenerów są dolnośląskie zamki i pałace, miejsca malownicze z uwagi na wspaniałą architekturę, piękno detalu i związek z naturą. Po plenerach w Książu, na zamku Grodziec oraz w zamku Czocha nad Jeziorem Leśniańskim na miejsce artystycznych peregrynacji wybrany został tym razem zamek w Międzylesiu na Ziemi Kłodzkiej.

(...)

Wystawa Wobec miejsca i czasu V. Tradycja i dziedzictwo kulturowe Ziemi Kłodzkiej pokazuje, że mimo wielości rozwiązań artystycznych indywidualność twórcy pozostaje bytem osobnym, choć zależnym oczywiście od zewnętrznego świata, miejsca i czasu. Fotografie, które powstają w Międzylesiu, w Grodźcu czy na zamku Książ, są wyrazem konkretnej postawy artystycznej i miejsce, w którym powstaje fotografia, nie ma naprawdę większego znaczenia. Każdy z twórców pozostaje sobą, a indywidualne „ja” zawsze przedstawia osobistą, niepowtarzalną i jedyną artystyczną relację w związku z miejscem i czasem, w których istnieje.

Joanna Mielech

                                                                                                                            

Artyści: Czesław Chwiszczuk, Andrzej Dudek-Dürer, Alek Figura, Tomasz Fronckiewicz, Ewa Gnus, Barbara Górniak, Waldemar Grzelak, Roman Hlawacz, Stanisław Kulawiak, Józef Ligęza, Marek Maruszak, Stanisław Michalski, Janusz Piotr Musiał, Piotr Maciej Nowak, Maciej Plewiński, Wojciech Plewiński, Wacław Ropiecki, Andrzej Rutyna, Stanisław Składanowski, Rafał Warzecha, Marzena Wesołowska, Marek Wesołowski, Iwona Wojtycza-Fronckiewicz, Waldemar Zieliński.

 

Pomysłodawca i twórca projektu plenerów Wobec Miejsca i Czasu… – Andrzej Dudek-Dürer

 

Kurator pleneru – Stanisław Kulawiak

 

Plener fotograficzny odbył się na zamku w Międzylesiu w dniach 10–12 czerwca 2016 roku.

 

Ekspozycja swoją premierę miała w Międzylesiu, we Wrocławiu zobaczymy jej drugą odsłonę.

 

Wystawa poplenerowa jest jedną z kilku towarzyszących jubileuszowi 70-lecia Związku Polskich Artystów Fotografików.

 

Działania artystyczne realizowane przez Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Dolnośląski we współpracy z Zamkiem Międzylesie oraz Gminą Międzylesie, finansowane z grantu i budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.                                                 

 

Współorganizatorem jubileuszu 70-lecia ZPAF i współwydawcą katalogu jest Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu.

 

Teczka prasowa do pobrania

 


Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław

tel. 71 344 78 40

e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl, www.okis.pl

Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10.0018.00.

Bilety: 4 zł, ulg. 2 zł. W poniedziałki wstęp bezpłatny.

Wild Fields

Wild Fields

Dodano: 10.04.2017 12:04

Spotkanie z Michałem Sierakowskim

20.04.2017, godz. 18.00

Wstęp wolny!

Prześwietlenia i Galeria FOTO-GEN serdecznie zapraszają, w czwartek 20 kwietnia o godzinie 18.00, na spotkanie z Michałem Sierakowskim fotografem-dokumentalistą, absolwentem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, autorem cyklu “Wild Fields”.

"Wild Fields" to fotograficzna narracja snuta za pomocą metafory krajobrazu. Autor przemierzając terytorium Ukrainy poszukuje relacji łączących krajobraz z historią, pamięcią i tożsamością. Podróżując śladami wydarzeń formujących narodową świadomość, od terenów XVI wiecznych Dzikich Pól, poprzez skażone krajobrazy Wołynia, aż po arenę współczesnego konfliktu w Donbasie, nasłuchuje niemych świadków historii i odkrywa tropy interpretacyjne, ukazujące jak płynnie formowana jest społeczna i narodowa tożsamość.

---

Prześwietlenia | Sezon 1 | Ukryty pejzaż

Prześwietlenia to comiesięczny cykl spotkań poświęcony najciekawszym zjawiskom współczesnej, polskiej fotografii, podczas których dyskutujemy z artystami, kuratorami i teoretykami sztuki. Formuła wydarzenia opiera się na prezentacji autorskiego pokazu slajdów przygotowanego przez zaproszonego gościa oraz na rozmowie z prowadzącym i publicznością. Prześwietlenia to inicjatywa stawiająca sobie za cel pogłębioną refleksję nad medium fotografii oraz promocję najciekawszych prac artystów wizualnych młodego pokolenia.

Co skrywają krajobrazy? Czy są one kulturą jeszcze zanim staną się przyrodą jak pisał Simon Schama w swoim eseju "Landscape and Memory"? Podczas serii spotkań z ośmioma zaproszonymi prelegentami będziemy zmagać się z próbą analizy tego fenomenu oraz przyjrzymy się, jak za pomocą metaforycznego charakteru krajobrazu można prowadzić wielopoziomowe narracje. Porozmawiamy o tym, jak czytać krajobraz i dlaczego jest on jednym z najważniejszych nośników pamięci i idei. Spróbujemy dociec, jaką historię mogą nam opowiedzieć zwichrowane drzewo, napotkany na drodze kamień albo wyszczerbiona cegła.

Prowadzenie: Daniel Filipek | #Prześwietlenia

www.michalsierakowski.com


Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław

tel. 71 344 78 40

e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl, www.okis.pl


Alexander – macedoński sen o potędze

Alexander – macedoński sen o potędze

Dodano: 15.03.2017 17:35

Spotkanie z Michałem Siarkiem

6.04.2017, godz. 18.00

Wstęp wolny!

W 2010 r. rząd Byłej Jugosławiańskiej Republiki Macedonii rozpoczyna projekt gruntownej przebudowy stolicy, a w dalszych planach całego kraju, w duchu zjednoczenia z rzekomymi antycznymi korzeniami. Aleksander Wielki, jeden z najpotężniejszych władców w historii, zostaje uznany ojcem współczesnego narodu macedońskiego. Jednakże obecna Macedonia jest młodym post-jugosławiańskim, słabo rozwiniętym państwem. W odpowiedzi na działania sąsiada Grecja, broniąc własnej "spójności kulturowej", stanowczo sprzeciwia się tym praktykom i dąży do izolacji Macedonii na arenie międzynarodowej.

Tak rozpoczyna się budowa absurdalnego mitu o utraconej potędze, pociągająca za sobą niezliczoną ilość działań logistycznych oraz intensywną pracę aparatu propagandy, mającego za zadanie formować świadomość narodową. Po ponad 2000 lat od upadku Imperium domniemana tradycja, równie odległa co nierealna, skłania nas do refleksji na temat relacji władzy, krajobrazu i tożsamości.

---

Prześwietlenia | Sezon 1 | Ukryty pejzaż

Prześwietlenia to comiesięczny cykl spotkań poświęcony polskiej fotografii, podczas których dyskutujemy z artystami, kuratorami i teoretykami sztuki. Formuła wydarzenia opiera się na prezentacji autorskiego pokazu slajdów przygotowanego przez zaproszonego gościa oraz na rozmowie z prowadzącym i publicznością. Prześwietlenia to inicjatywa stawiająca sobie za cel pogłębioną refleksję nad medium fotografii oraz promocję najciekawszych prac artystów wizualnych młodego pokolenia.

Co skrywają krajobrazy? Czy są one kulturą jeszcze zanim staną się przyrodą jak pisał Simon Schama w swoim eseju "Landscape and Memory"? Podczas serii spotkań z ośmioma zaproszonymi prelegentami będziemy zmagać się z próbą analizy tego fenomenu oraz przyjrzymy się, jak za pomocą metaforycznego charakteru krajobrazu można prowadzić wielopoziomowe narracje. Porozmawiamy o tym, jak czytać krajobraz i dlaczego jest on jednym z najważniejszych nośników pamięci i idei. Spróbujemy dociec, jaką historię mogą nam opowiedzieć zwichrowane drzewo, napotkany na drodze kamień albo wyszczerbiona cegła.

Prowadzenie: Daniel Filipek | Prześwietlenia

www.michalsiarek.com


Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław

tel. 71 344 78 40

e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl, www.okis.pl

Dolny Śląsk w tworzeniu/Lower Silesia in the (art)making

Dolny Śląsk w tworzeniu/Lower Silesia in the (art)making

Dodano: 15.03.2017 12:38

22 marca 2017, godz.18.00

Galeria FOTO-GEN

Spotkanie z cyklu Cultura Lectionis


Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze, Oddział Wrocław zapraszają na spotkanie z cyklu Cultura Lectionis, którego przedmiotem będzie książka Dolny Śląsk w tworzeniu/Lower Silesia in the (art)making pod redakcją Izoldy Topp, Andrzeja Saja i Piotra Jakuba Fereńskiego. Książką powstała w ramach drugiej edycji projektu Silesia Art Biennale organizowanego przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Jego główną ideą było prowadzenie programu artystyczno-badawczego. Jego część artystyczna pod tytułem „Lokalna tożsamość i świadomość wspólnoty”, polegała na dokumentowaniu projektów i indywidualnych postaw twórców zamieszkujących region Dolnego Śląska przez grupę fotografów, filmowców i radiowca (Andrzej Dudek-Dürer, Jacek Jaśko, Igor Wójcik, Krzysztof Saj, Wacław Ropiecki, Rafał Warzecha, Małgorzata Kaźmierczak, Mirosław Rajkowski, Mariusz Marks). Równolegle przez kulturoznawców z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzony był program badawczy, odpowiadający na hasło „Dolny Śląsk w tworzeniu. Przestrzenie kultury”. Działania te miały na celu podkreślenie bogactwa, różnorodności kulturowej Dolnego Śląska, wzmocnienie dialogu międzykulturowego oraz pobudzenie współpracy kulturalnej pomiędzy środowiskami artystycznymi. Książka Dolny Śląsk w tworzeniu zawiera materiał zrealizowany podczas plenerów i przetworzony przez artystów oraz teksty autorstwa badaczy specjalizujących się w problematyce regionalnej, zagadnieniach kultury wizualnej i literackiej, a także tematyce animacji kulturalnej.

W spotkaniu prowadzonym przez Andrzeja Więckowskiego wezmą udział redaktorzy książki Andrzej Saj, Izolda Topp, Piotr Jakub Fereński oraz część z autorów opublikowanych w niej tekstów.

Projekt Silesia Art Biennale 2016 oraz publikację "Dolny Śląsk w tworzeniu/Lower Silesia in the (art)making" sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Janusz Jaroszewski – spotkanie autorskie

Janusz Jaroszewski – spotkanie autorskie

Dodano: 23.02.2017 13:05

23 lutego 2016, godz. 17:00
Galeria FOTO-GEN
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław

Spotkanie z autorem poprowadzi Andrzej Więckowski,

redaktor naczelny Wydawnictwa OKiS Arch2pelag.


Promocja trzeciej książki Arch2pelagu – inicjatywy wydawniczej Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu.

Powieść „&” Janusza Jaroszewskiego, pisarza i profesora malarstwa na wrocławskiej ASP, dzieje się współcześnie i bez wątpienia we Wrocławiu, i dzieje się niesłychanie wartko. Przechadzamy się po znanych ulicach, odwiedzamy znane instytucje kultury i popularne kawiarnie, spotykamy znanych wrocławian, bo w jakimś stopniu jest to również powieść z kluczem. Talent narracyjny autora, który wiąże różne wątki i plany powieściowe z wielką wirtuozerią, jest wart podziwu i podkreślenia, bo dobrze opowiedzianych powieści współczesnych nie ma przecież zbyt wiele. W realistyczne wplata się tutaj harmonijnie magiczne, tajemnicze wyrasta z pospolitego, tragiczne wypływa niezauważalnie ze zwykłości, dzieją się cuda, ale jakoś normalnie, a koincydencje przeistaczają się w koniunkcje, co oznacza, że materia powieści jest tu mocno i mądrze powiązana, a świat nie tylko w niej jest, ale się także objawia.

Wielostronnym odniesieniem dla tej powieści jest „Mistrz i Małgorzata” Bułhakowa: jako wzór literatury, jako sposób rozumienia rzeczywistości i jako etyczne zobowiązanie. Przy czym Bułhakow powieści Jaroszewskiego patronuje, ale jej nie dominuje. Raczej jest tak, że zarówno Mistrz, Małgorzata, inne postaci z tej słynnej powieści oraz sam Bułhakow i jego żona są po prostu niezbywalnym, niejako stałym „wyposażeniem” świadomości narratora i postaci „&”. Zachwyt i uniesienie, jakie były udziałem większości czytelników przy lekturze „Mistrza i Małgorzaty”, należy się przecież także rzeczywistości po lekturze. I jeśli losy bohaterów Jaroszewskiego przebiegają w jakimś podobieństwie do powieści Bułhakowa, to dlatego że ukryte mechanizmy przeznaczeń są podobne w Moskwie i we Wrocławiu.

Można przecież sobie wyobrazić, że słynna trupa, która tyle chaosu spowodowała w Moskwie, odwiedza także miasto nad Odrą, bo dlaczegóżby nie. I… No właśnie „&”.

Andrzej Więckowski

 

 

 

 

Piotr Zbierski

Piotr Zbierski "Push the sky away"

Dodano: 29.12.2016 15:22

10.02–3.03.2017

Wernisaż – 10.02.2017, godz. 18.00

Oprowadzanie kuratorskie i spotkanie autorskie – 11.02.2017, godz. 12.00 (wstęp wolny)

 


10 lutego 2017 roku w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu otwarta została wystawa Piotra Zbierskiego pod tytułem Push the sky away. Jest to tryptyk, na który składają się trzy odrębne projekty, budujące fotograficzne studium opowiadające o źródłach ludzkiej natury, mistycyzmie i uniwersalnych kodach kulturowych. Wystawa będzie promować wydanie polskiej edycji książki pod tym samym tytułem. Oprócz blisko stu pięćdziesięciu fotografii Piotra Zbierskiego książka zawiera również zainspirowany fotografiami artysty wiersz napisany przez Patti Smith.


            Push the sky away  to tryptyk zamknięty w formie książki i wystawy, obejmujący najnowszy projekt Piotra Zbierskiego – Stones were lost from the base oraz jego wcześniejsze cykle – Dream of white elephants i Love has to be reinvented. Nad całością autor pracował dziewięć lat. W twórczości Zbierskiego poszczególne cykle zazębiają się, będąc w istocie okresami pracy artysty.

            Świat zewnętrzny wydaje się być dla Piotra Zbierskiego czułym laboratorium, przestrzenią, w której bez wytchnienia ścierają się skrajności i analogie. Artysta stara się uchwycić naturę mistycyzmu, wydobyć nadprzyrodzone, z tego, co przyrodzone; oddać za pomocą obrazu liminalne stany, magiczne rytuały i tajemnicę tabu. Przejrzeć się w oczach spotkanych ludzi, zarejestrować ich ekscytacje, stany wzniosłe i niskie, konwulsje i majestatyczne wyciszenie.  Poczuć to, co czuli pierwotni ludzie, odnajdujący nadprzyrodzone siły zaklęte w kamieniu, kawałku drzewa, czy muszli.  

            Fotografie Piotra Zbierskiego prezentowane podczas wystawy są bardzo osobiste. Towarzyszą im obiekty, które, mówiąc teatralnym językiem, są zarazem rekwizytami, jak i suflerami, tłumaczącymi na inny język nieoczywisty proces twórczych zmagań i dociekań.

            Prace Piotra Zbierskiego nie opowiadają o świecie, a bardziej o jego strukturze. Jak antropolog autor odnosi się do korzeni, do tego co było przed obrazem. – To co mnie najbardziej interesuje to dialog pomiędzy czasem mentalnym i wspólnym, relacje z przeszłością. Żyjemy w specyficznych czasach, gdzie kontakt z przyczynami występowania struktur językowych, logicznych, kulturowych, religijnych jest wielokrotnie zerwany, bądź wyparty przez współczesne hybrydy. Interesuje mnie nachodzenie się i erozja tych przestrzeni, dążenie do wyodrębnienia struktury, która pyta o to skąd przyszła; istnieje teraz, lecz jest wynikiem przeprawy przez wieki. Oddycha teraz, ale cała pokryta jest kurzem przodków. Wybieram miejsca ważne dla poprzednich cywilizacji, takie jak średniowieczne obserwatorium astronomiczne na Litwie czy tajemnicze twory, które powstały za sprawą tylko i wyłącznie sił natury.

            Najnowszy cykl Stones were lost from the base, stanowi zasadniczą część wystawy. To przeprawa przez wieki w poszukiwaniu esencji i wspólnego łącznika ludzkich emocji. Zbierski poszukuje tego co stałe i niezmienne, formuły i trzonu, tego czym jest gatunek ludzki i ludzka wyobraźnia w konfrontacji z naturą. Próbuje w ten sposób ograniczyć informacje w zdjęciach do niezbędnego minimum: pozostawić to co trwałe, zacierając „chwilowe” stany rzeczy.

           Książka Push the sky away, wydana przez wydawnictwo PWSFTviT, to pierwsza tak obszerna publikacja fotografa. Zawiera tekst prof. Eleonory Jedlińskiej oraz wiersz Patti Smith, który powstał specjalnie do tej książki.


Piotr Zbierski (ur. 1987) obecnie doktorant PWSFTviT w Łodzi. Prezentował swoje prace w galeriach m.in. we Francji, Niemczech, Portugalii, Rosji, jak również w magazynach (Shots Magazine, Archivo Zine, Die Nacht, Gup Magazine). W 2012 roku wygrał prestiżową nagrodę Leica Oscar Barnack Newcomer Award za cykl prac Pass by me. Jego prace znajdziemy w kolekcjach Kiyosato Museum of Photographic Arts w Japonii oraz w Musée de l'Élysée w Szwajcarii. W 2016 roku wydał swoją pierwszą książkę pt. Push the sky away – tryptyk nad którym pracował w latach 2008–2016. Żyje i pracuje w Łodzi.
www.piotrzbierski.wordpress.com


Książka Push the sky away

21 x 28 cm, 260 stron, oprawa twarda

Projekt graficzny: Bartłomiej Talaga i Piotr Zbierski

 

Kurator wystawy: Alicja Rekść

Koordynator wystawy: Marta Przetakiewicz


Organizator:

Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław

tel. 71 344 78 40

e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl

Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10.0018.00.

Bilety: 4 zł, ulg. 2 zł. W poniedziałki wstęp bezpłatny.

 

Teczka prasowa do pobrania

 

 


 

Urok  prowincji  w  fotografii  Jerzego  Piątka

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Dodano: 14.12.2016 15:48

10 stycznia – 2 lutego 2017

Wernisaż: 10 stycznia 2017, godz. 18.00

Oprowadzenie kuratorskie: 11 stycznia 2017,  godz. 16.30

Udział w nim wezmą: Andrzej Saj – kurator wystawy i Jerzy Piątek

 

Wystawa to wybór prac z obszerniejszego cyklu Smutek i urok prowincji. Prezentuje pokaźny zbiór fotografii dokumentalnej z końca lat 70. i pierwszej połowy lat 80. XX w. – należących do niezwykle interesującego nurtu dokumentu społecznego. Przedstawiając ludzi z prowincji na Kielecczyźnie, w istocie zestaw ten portretuje realia PRL-u; co dzisiaj może być już odbierane jako odkrycie czegoś nieznanego. Szczególnym walorem tych zdjęć jest autorska dyscyplina kadrowania oraz umiejętne wyszukiwanie oryginalnej perspektywy widzenia. W fotografiach scen obyczajowych autor fascynuje celnością oddania charakteru portretowanych osób wpisanych w zastany zgrzebny sztafaż uliczek i domów z tamtego czasu. Warto go sobie przypomnieć lub uzmysłowić.

 

Jerzy Piątek – kielecki fotograf specjalizujący się w szeroko rozumianym artystycznym dokumencie; czynny jest zawodowo od początku lat 70. ubiegłego wieku, kiedy to, jako członek Świętokrzyskiego Towarzystwa Fotograficznego, zaczął zajmować się rejestracją kieleckiego pejzażu. Po uzyskaniu członkostwa Związku Polskich Artystów Fotografików (1978) zajmuje się nadal dokumentowaniem wyjątkowego pejzażu ziemi kieleckiej, co zaowocowało jego uczestnictwem w znakomitych działaniach Kieleckiej Szkoły  Krajobrazu – ruchu kontynuującego i twórczo rozwijającego nurt tzw. fotografii ojczystej,  sięgającej do Bułhakowskich inspiracji.

Obok fascynacji krajobrazem i jego symbolicznymi znaczeniami Jerzy Piątek systematycznie eksploruje także tematykę społeczną: tu zasłynął zdjęciami z rozbudowanego cyklu rejestracji o charakterze socjologicznym – ujęciami pogłębionymi, bazującymi na wielkiej umiejętności chwytania i „zatrzymywania” specyficznej aury  prowincjonalnych miasteczek i wsi oraz portretowania ludzi tam żyjących. Rejestracje te obok wartości historyczno-poznawczej niosą spory ładunek treści emocjonalno-nostalgicznych, pobudzających pamięć i refleksję odbiorców. Taki wyraz prezentuje właśnie zbiór jego fotografii Smutek i urok prowincji (to osobny album prac tego autora).

W kręgu zainteresowań pejzażowych tego autora sytuują się także fotografie aktów kobiecych; to swoiste przedstawianie „pejzażu” ciała i jego naturalnego ukształtowania. Jerzy Piątek jest ponadto wydawcą i współautorem popularnego albumu Akt w polskiej fotografii.

 

Andrzej Saj

kurator wystawy

 

Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

pl. bpa Nankiera 8

50-140 Wrocław

tel. 71 344 78 40

galeria.foto-gen@okis.pl

Galeria czynna: poniedziałek–sobota | 10.00–18.00.

Bilety: normalny 4 zł, ulgowy 2 zł. W poniedziałki wstęp bezpłatny.

 

Teczka prasowa do pobrania