• header
  • header

Uwaga! To jest archiwalna kopia serwisu OKiS | Przejdź do aktualnej wersji -> www.okis.pl

Wydawnictwa

Kliknij aby powiększyć

Wacław Szpakowski 1883–1973. Linie rytmiczne

 

Książka Wacław Szpakowski 1883–1973. Linie rytmiczne poświęcona jest twórczości Wacława Szpakowskiego – artysty w Polsce szerzej nieznanego, ale bardzo cenionego w kręgu specjalistów zajmujących się sztuką XX wieku. Jego rysunki uznane zostały za pionierskie dla sztuki abstrakcyjnej. Wacław Szpakowski przez ostatnie 28 lat życia mieszkał we Wrocławiu, jednak jego dzieła docenione i eksponowane zostały dopiero po śmierci, pod koniec lat 70. Rysunki, tworzone w latach 1900–1951, znalazły się ostatnio na wielkiej wystawie Inventing Abstraction 1910–1925, przedstawionej w nowojorskim Museum of Modern Art na przełomie 2012 i 2013 roku, co wyznacza ich rangę jako istotnych dla światowej sztuki współczesnej.

 

Publikacja zawiera reprodukcje prac artysty, dwa jego autorskie teksty (w tym jeden dotychczas nieznany) oraz analizy jego twórczości przeprowadzone przez siedmiu badaczy sztuki współczesnej – polskich i zagranicznych. Ujmują one jego dzieła z różnych perspektyw, dopełniając się wzajemnie. Rysunki Szpakowskiego wymagają interdyscyplinarnego podejścia, gdyż ich niezwykle oryginalna estetyka sytuuje je na styku sztuk wizualnych, muzyki i nauki (matematyki).

 

Analizy otwiera podsumowanie dotychczasowej wiedzy o twórczości Szpakowskiego, czyli tekst Janusza Zagrodzkiego Opisanie świata z 1998 roku; pozostałe eseje zostały napisane specjalnie dla naszej książki. Ich autorami są: Serge Salat z Francji (Wacław Szpakowski i punkt pierwotny – twórczość polskiego artysty na tle tradycji sztuki europejskiej), Masha Chlenova z USA (Motywując linię. Wacław Szpakowski jako modernista), Grzegorz Sztabiński (Piechur linii. Twórczość Wacława Szpakowskiego na tle abstrakcji geometrycznej w sztuce XX wieku), Maciej H. Zdanowicz (Obrazy-partytury Wacława Szpakowskiego. Muzyczny aspekt „Linii rytmicznych”), Jacek Świątkowski (Teoretyk dynamiki kształtów? Akcenty matematyczne w twórczości Wacława Szpakowskiego) i Elżbieta Łubowicz (Nowa linia sztuki. Inna abstrakcja w rysunkach Wacława Szpakowskiego).

 

Obszerną część książki stanowi piękny esej o życiu i twórczości artysty, napisany przez jego córkę – Annę Szpakowską-Kujawską, znaną wrocławską malarkę i ilustrowany fotografiami z rodzinnego archiwum. Tekst ten pozwala poznać fascynującą osobowość tego skromnego twórcy, za życia kryjącego się za swoimi rysunkami, którym nadawał formę bezosobowych „obrazów czasowych”.

 

Twórczość Szpakowskiego właściwie dopiero dzisiaj, po upowszechnieniu się konceptualnych zasad sztuki w drugiej połowie XX wieku, ma szansę być rozumiana przez szerszą publiczność. Ujawnia ona także swój ogromny potencjał związany z rozwojem technicznych mediów, co szybko odkrywają młodzi twórcy w dziedzinie sztuki, muzyki i nauk ścisłych.

 

Publikacja wydana została w ramach programu Dolnośląskiego Festiwalu Artystycznego przy OKiS w dwóch osobnych wersjach językowych: polskiej i angielskiej.


Redaktor:
Elżbieta Łubowicz

Współpraca redakcyjna:
Bronisław Kowalewski
Marta Przetakiewicz

Projekt:
Monika Aleksandrowicz


Wacław Szpakowski 1883–1973. Linie rytmiczne

ISBN: 978-83-62290-18-5

Wacław Szpakowski 1883–1973. Rhythmical Lines

ISBN: 978-83-62290-22-2 

Wydawca:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Rok wydania: 2015

Format: 30,7 x 21,8 cm, liczba stron: 352, oprawa: twarda z obwolutą

Cena: 80,00 zł za egzemplarz, do nabycia w Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej OKiS (Rynek-Ratusz 24, parter)


Materiały prasowe

 

 

        

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego

      

 logotypy2_ksikaszpakowskiego.jpg

 

 

Kliknij aby powiększyć

Lidia Głuchowska "Stanisław Kubicki – In transitu – Poeta tłumaczy sam siebie / Ein Poet übersetzt sich selbst "

Książka Lidii Głuchowskiej Stanisław Kubicki – In transitu – Poeta tłumaczy sam siebie / Ein Poet übersetzt sich selbst to nie tylko rzetelna merytorycznie, lecz również piękna, komentowana edycja dwujęzycznych programowych manifestów i poezji ekspresjonistycznych autorstwa przywódcy radykalnego skrzydła grupy Bunt, Stanisława Kubickiego. Stworzone w latach 19181921, odzwierciedlają one dylematy wielu przedstawicieli klasycznej awangardy nie tylko w Polsce, lecz i w innych „nowych państwach” Europy Środkowo-Wschodniej. Część z nich ukazała się drukiem w tym burzliwym okresie jako rodzaj artystycznej interwencji na przemiany społeczno-polityczne schyłku I wojny światowej i początków nowego, powojennego ładu. Publikowano je wówczas – jednocześnie w Polsce i w Niemczech – m.in. w czasopismach „Zdrój”, „Die Aktion”, „Der Weg” i „Die Bücherkiste”. W większości jednak zostały one odnalezione dopiero niedawno i zrekonstruowane jako dwujęzyczny zbiór przez autorkę publikacji. Utwory poetycko-programowe Kubickiego są unikatem na skalę światową. Sam artysta napisał je bowiem w oryginale w obu językach, przełamując partykularyzm literackiego komunikatu i tworząc swoisty manifest awangardowego internacjonalizmu. Wierszowane ekspresjonistyczne manifesty Kubickiego korespondują z jego powstającą jednocześnie twórczością graficzną i malarską o zbliżonej tematyce.

Ramę dla prezentowanych w książce wierszy stanowi monograficzny komentarz na temat interdyscyplinarnej twórczości Kubickiego, polemiczny wobec tradycyjnych i steretypowych wizji jego dokonań plastycznych i literackich. Wybiega on poza rewizję jego miejsca w narodowej i uniwersalnej historii literatury i sztuki, a także przenikliwą, stylistyczno-tematyczną interpretację estetycznych artefaktów. Dzięki znakomitej dokumentacji źródłowej opracowanie to odsłania bowiem również słabo znane aspekty działalności Kubickiego i jego kolegów z grupy Bunt w międzynarodowych kręgach artystycznych oraz ich aktywności politycznej.  

Publikację zamyka aneks dotyczący donacji prac graficznych grupy Bunt ze spuścizny po artyście i jego żonie poetce, malarce i graficzce, Margarete Kubickiej, dla Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy oraz honorującej ten dar wystawie.

O staranną szatę graficzną książki zadbała ceniona projektantka, Monika Aleksandrowicz, której wcześniejsze realizacje kilkakrotnie już nagradzano. Udało się jej znakomicie wydobyć nowoczesność i wewnętrzny rytm prac plastycznych Kubickiego. Wiele spośród  ponad siedemdziesięciu czarno-białych i barwnych reprodukcji właśnie w tej książce ukazuje się po raz pierwszy.

 

Wydano z finansowym wparciem Fundacji Współpracy polsko-Niemieckiej oraz ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

 

Lidia Głuchowska, Stanisław Kubicki – In transitu – Poeta tłumaczy sam siebie / Ein Poet übersetzt sich selbst; Przedmowa / Vorwort: Peter Mantis, tłum.: Dorota Cygan, Lidia Głuchowska, Arkadiusz Jurewicz, Michael Zgodzay; red. językowa: Margit Jäkel, Elżbieta Łubowicz


Wydawca:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Intytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Rok wydania: 2015

ISBN: 978-83-62290-97-0

Format: 17 cm x 24 cm, liczba stron: 480, oprawa: miękka ze skrzydełkami

Cena: 40 zł


REKOMENDACJE:

„Związany z Polską i z Niemcami Stanisław Kubicki nie tylko tworzył poezję w dwóch językach, lecz i wyrażał się w dwóch artystycznych mediach – sztukach wizualnych i  literaturze. W upowszechnianie innowacji estetycznych angażował się przy tym tak jak w społeczno-polityczne przemiany swego czasu, poświadczając zarówno swój patriotyzm, jak i fascynację awangardową utopią „nowej wspólnoty”. Próbując dociec istoty tego transgranicznego fenomenu Lidia Głuchowska daje w swej książce wgląd zarówno w istotny rozdział dziejów kultury polskiej, jak i niemieckiej polonistyki czy historii sztuki, wskazując choć-by na zasługi tak wybitnych badaczy ekspresjonizmu jak Paul Raabe, Eberhard Roters czy Heinrich Kunstmann.”

Prof. UAM dr hab. Brigitta Helbig-Mischewski, Polsko-Niemiecki Instytut Badawczy w Collegium Pollonicum w Słubicach (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Europa-Universität Viadrina we Frankfurcie nad Odrą)

 

„Koncentrując się na kwestii współistnienia romantycznego partiotyzmu i awangardowego internacjonalizmu w ambiwalentnej postawie Stanisława Kubickiego, Lidia Głuchowska, wykorzystując interdyscyplinarną i komparatystyczną metodologię uzyskuje imponujące efekty badawcze. Wrażliwość na niuanse znaczeniowe powstałych jednocześnie polskich i niemieckich wersji poezji Kubickiego oraz ich rolę w jego artystycznej i politycznej działalności, umożliwia jej wykazanie subtelnych różnic między dwoma autorskimi wariantami językowymi tych samych utworów, a zarazem ich ideowego i stylistycznego pokrewieństwa. Ta oryginalna i sygnalizowana już w tytule książki – „In transitu” – metoda pozwala Lidii Głuchowskiej dogłębnie przeniknąć postawę i intencje twórcze tego artysty. Efektem jej ambitnego przedsięwzięcia jest odkrycie,
iż życie oraz plastyczna i literacka twórczość Stanisława Kubickiego stanowiły wyjątkową jedność,
a jego dylematy autoidentyfikacyjne charakterystyczne były dla wielu artystów ‘nowych państw’ Europy Środkowo-Wschodniej po I wojnie światowej.”

Prof. Steven Mansbach, Katedra Historii Sztuki XX wieku, Uniwersytet w Maryland, USA

 

„Stanisław Kubicki – autor manifestów i plakatów poznańskiej grupy Bunt (1918–1922) – zainicjował jej kontakty z międzynarodową awangardą w Berlinie. Od dawna ceniony jest jako autor ekspresjonistycznych oraz kubo-konstruktywistycznych grafik i obrazów o wyjątkowej dyscyplinie formalnej. Okazuje się jednak, iż w kulminacyjnej fazie swych dononań pisał również interesujące wiersze o charakterze programowym, i to jednocześnie po polsku i po niemiecku. Dopiero porównawcza analiza obu obszarów twórczości Kubickiego pozwala w pełni odkryć jej oryginalność. To właśnie jest przedmiotem wnikliwej monografii Lidii Głuchowskiej, która – łącząc kompetencję z zakresu literaturoznawstwa i historii sztuki – krytycznie rozpatruje wiele nieznanych dotąd archiwalnych źródeł, dokumentując również działalność artysty w polskim ruchu oporu i okoliczności jego tragicznej śmierci z rąk gestapo.”

Prof. dr hab. Waldemar Okoń, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Wrocławski


Więcej o książce 


Kliknij aby powiększyć

Monografia Piotra Błażejewskiego W DRODZE – razem ze mną

Monografia Piotra Błażejewskiego W DRODZE – razem ze mną wydana została przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu z okazji jubileuszu 40-lecia pracy twórczej i akademickiej artysty.

Jest to pieczołowicie opracowana i ciekawie zredagowana, autorska opowieść-album, poświęcona sztuce jubilata oraz malarzom, współpracownikom i przyjaciołom artysty, wśród których znaleźli się: Alfons Mazurkiewicz, Krzesława Maliszewska, Wanda Gołkowska, Konrad Jarodzki, Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki, Paweł Lewandowski-Palle, Stanisław Ryszard Kortyka, Piotr Kielan, Janusz Jaroszewski, Anna Brudzińska. Publikacja zawiera również obszerne  i wnikliwe analizy krytyczne autorstwa: Andrzeja  Kostołowskiego, Pawła Lewandowskiego-Palle, Andrzeja  Jarosza, Bożeny Kowalskiej, Lili Dmochowskiej, Magdaleny Hniedziewicz, Zdzisława Jurkiewicza, Janusza Jaroszewskiego, Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego.

 

Wydawnictwo towarzyszy cyklowi wystaw organizowanych w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Artystycznego OKiS w wielu prestiżowych galeriach sztuki w Polsce.

 

Koncepcja i nadzór redakcyjny: Piotr Błażejewski

Przekład angielski: Wiesława Błażejewska

Korekta: Wiesława Błażejewska

Zdjęcia: Stanisław Sielicki, Czesław Chwiszczuk, Roman Kutera, Krzysztof Saj, Piotr Błażejewski, archiwum artysty

Projekt graficzny: Monika Aleksandrowicz, Piotr Błażejewski

 

Wydawnictwo można nabyć 
Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej OKiS, Wrocław, Rynek-Ratusz 24 (parter)
Cena: 60 zł (twarda okładka), 50 zł (miekka okładka)

 

 

 

Kliknij aby powiększyć

Książka autorstwa Dominiki Kowalewskiej EUGENIUSZ GEPPERT W NIERZECZYWISTOŚĆ

Książka towarzyszył wystawie pod tym samym tytułem.

 

Wydawnictwo i wystawa prezentujące sztukę Eugeniusza Gepperta zmierzają do analizy i pokazaniu dzieł malarza powstałych po 1945 roku, kiedy to dokonała się synteza dotychczasowych poszukiwań i inspiracji oraz ostatecznie skrystalizował się własny styl artysty. Sztuka Gepperta, mimo ewolucji, jakiej uległa w okresie powojennym, stanowi wciąż spójną całość. Wojna oraz zmiana środowiska z krakowskiego na wrocławskie nie są tu wcale cezurą – po 1945 roku artysta nadal rozwija tendencje z okresu przedwojennego, wzbogacając je o nowe doświadczenia, inspiracje i własne poszukiwania artystyczne. Geppert odchodzi od realizmu w stronę symbolizmu i geometryzacji, chociaż jego sztuka do końca pozostaje figuracyjna. Artysta stopniowo zastępuje jednak w swoich płótnach rzeczywistość realną światem własnej wyobraźni, marzeń i wspomnień. Mimo to pewne charakterystyczne motywy zaczerpnięte ze świata natury, a po części z literatury, pozostają wciąż obecne w jego twórczości, choć pojawiają się w zupełnie odrealnionej scenerii i nabierają nowych znaczeń. Następuje wypracowanie nie tylko własnego stylu malarskiego, ale swoistego języka artystycznego, operującego zestawem podstawowych postaci i przedmiotów-symboli. Dzięki temu malarstwo to nabiera indywidualnego charakteru i specyficznej melancholijnej atmosfery.

 

Książka towarzyszyła wystawie Eugeniusz Geppert. W nierzeczywistość.
Wernisaż oraz prezentacja książki odbyły się 17 października, o godz. 17.00
w Pałacu Królewskim, ul. Kazimierza Wielkiego 35, Wrocław

 

Książka została wydana pod patronatem Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu prof. Piotra Kielana.

Wydawnictwo dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

 

Książka jest dostępna w Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej OKiS w cenie 40 i 50 zł.

Kliknij aby powiększyć

Katalog „Bruno Schulz – Klisza Werk – Transgresiones”

Prezentacja eksperymentalnego projektu fotograficznego Mariusza Kubielasa i Jakuba Grzywaka, dla których inspiracją była twórczość literacka i plastyczna Brunona Schulza.

 

Katalog zawiera oprócz reprodukcji wystawionych prac także „didaskalia” teatralnych działań, które uwieczniają, a więc z jednej strony fragmenty inspirującej je prozy Brunona Schulza, a z drugiej metaforyczny tekst autorów fotografii w postaci poetyckich tytułów, będących swoistą reinterpretacją jego literackich i plastycznych dokonań.

 

Publikacja ta nie tylko porządkuje i podsumowuje dotychczasowy dorobek grupy Klisza Werk, lecz również ukazuje bogactwo multimedialnych kontekstów kulturowych, w jakich należy go rozpatrywać, w tym teatralnych, filmowych i fotomontażowych adaptacji twórczości autora „Republiki marzeń”. Uświadamia on również, iż w fotograficznym projekcie „U Schulza“ sens kształtowany jest komplementarnie na pograniczu cytatu z jego twórczości i obrazu stworzonego oraz tytułu nadanego całości przez autorów parateatralnego przedsięwzięcia. Projekt ten, będąc próbą transmedialnej interpretacji dorobku Brunona Schulza, przyczynia się do reintegracji słowa i obrazu, i zaprasza do konfrontacji z drohobyckim „autentykiem”.

Katalog towarzyszył wystawie „Bruno Schulz – Klisza Werk – Transgresiones”, która odbyła się w dniach 18 kwietnia - 1 czerwca 2013 w Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański" Galeria OKiS.

Katalog jest dostepny w Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej OKiS oraz w Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański” Galerii OKiS w cenie 20 zł.

Kliknij aby powiększyć

Katalog Kostasa Kiritsisa „Fiction / Non-Fiction - biblioteka obrazów"

Kostas Kiritsis, dla którego środkiem artystycznego wyrazu jest fotografia, głównym motywem swoich prac uczynił książk. W dobie cyfryzacji przekazu, także fotografii artystycznej, to właśnie książka jest dla Kiritsisa symbolem odchodzącej epoki.

 

Artysta ze swoich fotografii tworzy unikatowe, często wielkoformatowe dzieła, które stają się hołdem składanym przez obraz tej analogicznej formie przekazu. Artysta wykonuje księgi samodzielnie oraz wykorzystuje własne zdjęcia, układając je w tematyczne serie.

 

Katalog towarzyszył wystawie „Fiction / Non-Fiction - biblioteka obrazów".
Wernisaż wystawy odbył się 3 września, o godz. 17.00
w Muzeum Militariów Arsenał Miejski, ul. Cieszyńskiego 9
Spotkanie autorskie Kostasa Kiritsisa miało miejsce
3 września 2013, godz. 18.30
w Galerii Entropia, Wrocław, ul. Rzeźnicza 4

 

Katalog jest dostępny w Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej OKiS, w Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański” Galerii OKiS oraz w Muzeum Miejskim Wrocławia  w cenie 15 zł.