Aktualności
Mikrofestiwal 2014 – Kryzys i awangarda
Dodano: 03.03.2014 16:2828 - 30 marca 2014
Pub Włodkowica 21, ul. Włodkowica 21, Wrocław
Z roku na rok zdaje się przybywać rzeczy, które są „w kryzysie”. Na rosnącej w niezwykłym tempie liście są już literatura, poezja, nauka polska, humanistyka, teoria literatury, Uniwersytet i uniwersytety, rynek wydawniczy, prasa kulturalna i tygodniki, dziennikarstwo i scena teatralna. „Kryzysowa retoryka”, wyszlifowana podczas ostatniej globalnej recesji, wyzwoliła się ze swojego pierwotnego kontekstu i usamodzielniła: wszystko, co się nie sprzedaje, może być uznane za pozostające „w kryzysie”.
Od początków tego, co nazywamy nowoczesnością, odpowiedzią na kryzys (czy to kryzys „realny”, czy też jego „poczucie”) była – w sztuce i literaturze – awangarda. W tym roku zapraszamy (do czytania, performowania i dyskusji) autorów oraz krytyków, którym tradycje awangardy są w jakimś sensie bliskie: eksperymentatorów i wywrotowców. Szukamy odprysków i pozostałości historycznej awangardy, jej nowych przetworzeń; pytamy o to, czy duch awangardy – bądź jej widmo – są obecne wśród nas.
Poszczególne dni festiwalu odbywają się pod hasłami, które zaczerpnęliśmy ze znanego wiersza Gila Scotta-Herona „The Revolution Will Not Be Televised” (zobacz). Guest star tegorocznej edycji, Ben Mellor, jest autorem znakomitego coveru/pastiszu tego utworu, „The Television Will Not Be Revolutionised” (zobacz). Z kolei podczas samego Mikrofestiwalu planujemy premierę polskiego coveru – stworzonego kolektywnie przez kilkoro młodych poetów, uwspółcześnionego i zaadaptowanego do polskiego kontekstu.
Dzień pierwszy, pod hasłem „The revolution will not be televised”, poświęcimy relacji poezji, mediów i technologii. Nie pytamy, czy codzienna obecność tzw. nowych technologii w naszym życiu znajduje swoje odbicie w poezji – bo to oczywiste – ale, prezentując projekty poetów cybernetycznych i zapraszając ich do dyskusji, chcemy pokazać na czym może polegać faktyczne przekroczenie granicy między językiem poezji a językiem programowania, między udziałem technologii w życiu (i w poezji) a życiem w technologii (i w poezji). Tego dnia do rozmowy zaprosiliśmy też Macieja Gierszewskiego, poetę od dłuższego czasu zajmującego się wydawaniem komiksów. Będziemy pytać go o możliwość łączenia poezji i komiksu, wykorzystywania technik komiksowych przez poetów i narzędzi lirycznych przez twórców komiksów.
Dzień drugi upłynie pod hasłem „The revolution will be live”. Jego bohaterką będzie „poezja na żywo” – taka, której niezbywalnym elementem jest obecność poety, jego głos i zachowanie sceniczne. Poezja mówiona – spoken word – ma wielką tradycję w kulturze anglosaskiej i niezbyt imponującą w Polsce. Wywodząca się z czarnej poezji oraz jazz poetry, poezja spoken word opiera się na improwizacji, pracy z dźwiękiem i rytmem, szczególnej płynności słów i zdań znanej jako flow. W czasie dyskusji, do której zaprosiliśmy anglistę Jerzego Jarniewicza i amerykanistę Kacpra Bartczaka (a także praktyka spoken word Szczepana Kopyta), będziemy pytać o to, jak spoken word ma się do poezji na papierze, o utrwalanie „efektów” głosowych w piśmie; o swego rodzaju poetykę mowy w druku. Zamknięciem tego dnia będzie występ Bena Mellora, pochodzącego z Manchesteru poety i performera, zwycięzcy BBC Radio 4 National Poetry Slam z 2009 roku.
Dzień trzeci zatytułowaliśmy „The revolution will be no re-run” i właściwie powinniśmy dodać do tego hasła znak zapytania, ponieważ tego dnia rozmawiać będziemy o poetyckich procedurach i algorytmach, o wierszowych mechanizmach i machineriach, czyli – nawiązując do tradycji OuLiPo – o wyzwoleniu (wiersza) przez ograniczenie (formalne). Tego dnia zapraszamy nie tylko na spotkania autorskie, ale też na otwarte warsztaty poetyckie (prowadzone przez Andrzeja Sosnowskiego, Kirę Pietrek i Konrada Górę) i dyskusję, której tematem będą wszelkiego typu rygory i obostrzenia w pracy literackiej – ich rola w pisarskiej praktyce, szczególnie spektakularne przypadki ich zastosowania w historii literatury, a przede wszystkim ich dwojaki wiążąco-wyzwalający charakter. Ten dzień podsumujemy proceduralnym turniejem poetyckim, czyli mającą już swoją wrocławską tradycję „Bitwą na 7 słów”. Jej uczestnicy będą mieli w określonym czasie stworzyć i zaprezentować utwory poetyckie wykorzystujące podane wcześniej 7 określonych słów (w takiej gramatycznej formie w jakiej je otrzymają). W jury zasiądą Andrzej Sosnowski, Konrad Góra i Mieczysław Orski.
PROGRAM
28 III - The revolution will not be televised.
Wiersze, media, technologie
17.15: Prezentacja poetów: Leszek Onak, Łukasz Podgórni
18.00: Prezentacja poetów: Roman Bromboszcz, Piotr Płucienniczak
18.45: Dyskusja Co znaczy być poetą współczesnym? z udziałem Łukasza Podgórniego, Romana Bromboszcza, Leszka Onaka i Piotra Płucienniczaka – prowadzenie: Arkadiusz Wierzba
20.15: Rozmowa Poezja i komiks. Wiele możliwości? z udziałem Macieja Gierszewskiego, połączona z czytaniem wierszy – prowadzenie: Marta Koronkiewicz
21.30: Koncert – Piętnastka
29 III - The revolution will be live.
Poezja mówiona, slam, performance
16.00: Wernisaż prac Kiry Pietrek
17.00: Prezentacja poetów: Marta Marciniak, Adam Kaczanowski
17.45: Prezentacja czeskiej poezji mówionej: Bio Sasha
18.45: Prezentacja poetów: Szczepan Kopyt, Konrad Góra
19.30: Prezentacja poezji głosowej Jurija Zawadzkiego
20.00: Dyskusja Spoken word na papierze? z udziałem Jerzego Jarniewicza, Szczepana Kopyta, Kacpra Bartczaka – prowadzenie: Paweł Kaczmarski
21.30: Występ Bena Mellora
30 III - The revolution will be no re-run.
Algorytmy, procedury, automaty
14.00: Otwarte warsztaty literackie z Konradem Górą, Kirą Pietrek, Andrzejem Sosnowskim
16.30: Spotkanie autorskie z Kirą Pietrek – prowadzenie: Paweł Kaczmarski
17.45: Dyskusja Wiersze, algorytmy, procedury z udziałem Andrzeja Sosnowskiego, Konrada Góry, Joanny Orskiej – prowadzenie: Marta Koronkiewicz
19.15: Turniej Proceduralny Bitwa na 7 słów – prowadzi Karol Pęcherz, jury: Andrzej Sosnowski, Konrad Góra, Mieczysław Orski
21.30: Koncert – Porcje Rosołowe
Festiwal poprzedza konferencja naukowa – Konferencja.
Dyrekcja festiwalu:
Dyrektor artystyczny: Przemysław Witkowski
Dyrektor programowy: Paweł Kaczmarski
Koordynatorzy Festiwalu: Marta Koronkiewicz, Jakub Skurtys
Kurator muzyczny: Paweł Szroniak
Opiekun naukowy: Joanna Orska
Opracowanie graficzne: Katarzyna Koprowska
Kurator części belgijskiej: Dorota Walczak-Delanois
Zespół części belgijskiej: Jeremy Lambert (przedstawiciel Instytutu Polskiego – instytucji wspierającej), Cécile Bocianowski, Izabella Jach-Rahib, Katia Vanderborre
Organizatorzy:
Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast”
„8. Arkusz” – dodatek młodoliteracki do miesięcznika „Odra”
Współorganizacja:
Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Matronat medialny:
„Odra”, „Rita Baum”, „Praktyka Teoretyczna”, Liternet.pl, Rozdzielczość Chleba, „Kontrast”
Salę na potrzeby konferencji naukowej udostępnia Uniwersytet Wrocławski.
Więcej informacji na stronie festiwalu oraz na FB