• header
  • header

Uwaga! To jest archiwalna kopia serwisu OKiS | Przejdź do aktualnej wersji -> www.okis.pl

2016

Kliknij aby powiększyć

BZ WBK Press Foto 2016

Wernisaż: 23 września 2016, godz.18.00.

23 września - 5 października 2016

 

Już po raz dwunasty poznaliśmy laureatów konkursu fotografii prasowej BZ WBK Press Foto. Broniszów, Sanok, Donieck, Lesbos, Nowy Jork, Katmandu – to tylko niektóre miasta, w których polscy fotoreporterzy przez ułamek sekundy zatrzymali w kadrze niezwykłe obrazy.

Wśród nagrodzonych w tym roku zdjęć nie zabrakło tematów, którymi żyła Polska i świat w 2015 roku, takich jak kryzys imigracyjny, wybory prezydenckie i parlamentarne czy konflikt na Ukrainie. Jednak najodważniejszym wyborem tegorocznego jury konkursu jest Zdjęcie Roku, które nie pokazuje mocnych scen z pierwszych stron gazet, ale codzienność polskiej rodziny w małej polskiej wsi Broniszów.


Nagrodzone zdjęcie to fragment fotoreportażu, w którym Joanna Mrówka (Forum Polska Agencja Fotografów) w wymowny sposób pokazała to, co często postrzegane jest jako „szara codzienność”. Cały fotoreportaż to opowieść o rodzinie, w której ojciec na co dzień pracuje za granicą. Dlatego, gdy przyjeżdża do domu, dla dzieci cenna jest każda chwila spędzona razem.
- Zdjęcie Roku wypatrzyłem na samym początku. Dobre technicznie, piękne wizualnie, mające ciekawą i głęboką treść – powiedział o Zdjęciu Roku Maciej Jeziorek, przewodniczący jury.

 

Wśród tegorocznych laureatów jest wielu znanych i cenionych polskich fotoreporterów, ale również kilku debiutantów w konkursie. Mamy w Polsce świetnych fotoreporterów, którzy robią fantastyczne zdjęcia, dokumentując małe i większe wydarzenia, ważne momenty i towarzyszące im emocje. Dla Banku Zachodniego WBK to przywilej móc co roku nagradzać i prezentować ich najlepsze obrazy, które w unikatowy sposób opowiadają o Polsce i zmieniającym się świecie – powiedział Artur Sikora, dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu w Banku Zachodnim WBK.

 

W tym roku przyznano dwie nagrody. Nagrodę Banku Zachodniego WBK otrzymał Maciej Gillert (Media Pictures) za zdjęcie szczęśliwego trenera Adama Nawałki po meczu Polski z Irlandią, który dał Polakom awans na EURO 2016.
Laureatem Wyróżnienia Banku Zachodniego WBK jest Wojciech Grzędziński (freelancer). Nagrodzony fotoreportaż powstał w Lusławicach. Pokazuje uczestników projektu kulturalno-edukacyjnego „Santander Orchestra”, organizowanego wspólnie przez Bank Zachodni WBK, MyWay Fundację Młodych Talentów i Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

 

W tej edycji łącznie nagrodzono 156 zdjęć autorstwa 33 polskich fotoreporterów. Zdjęcia były zgłaszane w sześciu kategoriach: Wydarzenia, Życie codzienne, Człowiek, Kultura i sztuka, Sport i Przyroda. Wyboru laureatów spośród 6379 zdjęć dokonało jury pod przewodnictwem Macieja Jeziorka z Forum Polskiej Agencji Fotografów w składzie: Anna Brzezińska-Skarżyńska, Waldemar Kompała, Chris Niedenthal i Agnieszka Rayss.

 

Organizatorem i mecenasem konkursu jest Bank Zachodni WBK, patronem medialnym dziennik Rzeczpospolita, a partnerem technologicznym Fujifilm.

 

Łączna suma nagród pieniężnych w konkursie wyniosła 126 tys. zł.

 

Wystawę można oglądać od poniedziałku do soboty w godz.10.00-18.00.

Bilety: 4 zł, ulg. 2 zł, w poniedziałki wstęp bezpłatny.

 

 Warsztaty 23.09. 2016 godz. 15.00 - 17.30; 24.09. 2016 godz. 11.00-16.00

Wystawie towarzyszyć będą otwarte, bezpłatne warsztaty fotograficzne dla młodzieży i dorosłych, prowadzone przez Karolinę Jonderko. Zawierać będą następujące bloki tematyczne: wprowadzenie do fotoreportażu, przegląd portfolio, zajęcia praktyczne. Zapisy: biuro@bzwbkpressfoto.pl; tel. 607 750 202.


Wystawie towarzyszyć będzie również konkurs dla dzieci i młodzieży szkolnej. Aby wziąć w nim udział należy:

1. Odwiedzić wystawę pokonkursową 12. edycji konkursu fotografii prasowej BZ WBK Press Foto.

2. Wybrać zdjęcie, które Twoim zdaniem zasługuje na miano Zdjęcia Roku.

3. Wysłać do 5 października recenzje wybranego zdjęcia na adres biuro@bzwbkpressfoto.pl. W tytule wiadomości proszę wpisać "Moje Zdjęcie Roku".

Autor najlepszej recenzji otrzyma album fotograficzny POLSKA i zestaw gadżetów konkursowych.

 

Organizator: Współorganizator: Partner techniczny:

Dolnośloąskie Centrum Fotografii "Domek Romański

Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu  

 

Patronat medialny:

Mecenat:

             

Marszałek Województwa Dolnosląskiego

 

Kliknij aby powiększyć

Jerzy Pluta - spotkanie autorskie

Promocja drugiej książki Arch2pelagu - 

„Przecinka” Jerzego Pluty

12 grudnia 2016, godz. 16:00

Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański"

pl. bpa Nankiera 8, Wrocław

 

„Przecinek” to unikatowy zbiór wszystkich trzynastu numerów w pełni autorskiego pisma literackiego, wydawanego w latach 1995-2002 przez wrocławskiego prozaika i krytyka literackiego Jerzego Plutę.

Spotkanie z autorem poprowadzi Andrzej Więckowski, redaktor naczelny Wydawnictwa OKiS Arch2pelag.

„Przecinek. Małe prozy i marginalia” liczy sobie trzynaście numerów pisma bogatego w formy i znaczenia. Ilość powiązań jawnych i dyskretnych między poszczególnymi fragmentami „Przecinków” jest ogromna. Gęsto splecione stanowią barwną materię wielowątkowej powieści.

„Przecinki” jak sylwy staropolskie są literackimi „wirydarzami", „ogrodami", „hortulusami", w których obok prozaicznych zapisków z życia codziennego autora rękopisu (wszystko w „Przecinkach” pisane jest „na prawach rękopisu”) są wybitne wielkie małe prozy, arcydziełka literackie.

„Przecinki” jak sylwy wzmiankują spotkania towarzyskie, drobiazgowo przepisują menu tych spotkań, recenzują książki, zamieszczają informacje wydawnicze (autor ma swoich szczególnie ulubionych autorów i grono zwolenników oraz sponsorów „Przecinka”, wyraźna w tym koteryjność środowiska przecinkowego), ogłoszenia drobne („Czekam na wielbicielki moich wierszy w każdy wtorek w Cafe de France po godz. czwartej. Autor Chińskich róż”), prowadzą przeglądy prasy i listów do redakcji, przeprowadzają wywiady, zajmują się publicystyką, szerzą kampanie na rzecz różnych spraw (między innymi na rzecz powołania Polskiej Akademii Literatury, padają propozycje nazwisk, procedur naboru członków, formy organizacyjno-prawnej), zamieszczają rękopisy pisarzy, rysunki satyryczne, są – jak oświadcza podtytuł – pismem dla zjadaczy kartofli i słow(n)ików, więc prowadzą walkę propagandową przeciwko ziemniakom, informują, że „My, jako zjadacze słowików i słowników, lubimy także kisiel porzeczkowy”, co w moim przynajmniej przypadku trafia w sedno, martwią się też, że „od kilku lat podaż słowików na rynku mięsnym coraz mniejsza”, a też „coraz więcej książek ma grube, plastykowe okładki, niestety, ciężkostrawne”, publikują „Dziennik pisany na kolanie”, który jest często relacją z podróży, no i przede wszystkim prozę właściwą, literaturę, jak to Andrzej Falkiewicz określił „wielką małą prozę”.

„Przecinek” jest zatem najprawdziwszą silva rerum, lasem rzeczy widzianych rzadko, prawie nieznanych, choć znajdujących się przed oczami i pod ręką. „Przecinek” jest po prostu odkrywczy. Ważne jest przy tym, że sylwiczne wymieszanie form zaprzecza jakby sobie, bo one, tak różne, nie tylko stoją obok siebie (co w sylwie jest przecież nad wyraz interesujące), tylko się nawzajem wzmagają i komplementują. „Przecinek” jest powieścią, te „wielkie małe prozy” łączą się w jeden powieściowy żywioł. 13 numerów „Przecinka”, to 13 rozdziałów znakomitej, wyjątkowej powieści.

Andrzej Więckowski

 

Jerzy Pluta – prozaik, krytyk literacki, edytor – urodził się w 1942 r. na Górnym Śląsku, gdzie spędził dzieciństwo i wczesną młodość; od 1960 r. mieszka na Dolnym Śląsku. W 1960-1965 studiował filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim; następnie do połowy 1969 r. pracował w Bibliotece Ossolineum PAN we Wrocławiu. W 1966-1970 członek „Ugrupowania Literackiego 66”. W 1995-2002 redaktor, edytor i autor naczelny zeszytów literackich „Przecinek”.

Autor 2 powieści [Sto czyżyków (i piórko rajskiego ptaka) – 1978, 1988; Piotr Czyżyk zasypia – 1988], 7 zbiorów opowiadań [m.in. Konie przejadają Polskę – 1974; Stacja metra: Franz Kafka – 1994; Zdania poranne, zdania wieczorne – 2004; Tysiąc pierdołek o pichceniu grochu z kapustą i kawiorem – 2016], książki o prozie Henryka Worcella Okruchy epopei (1974) oraz książeczki Henryk Bereza: artysta czytacz/pisarz/mistrz/onirysta (2006).

Laureat Nagrody Literackiej im. Stanisława Piętaka (1975) i Nagrody Fundacji im. Kościelskich w Genewie (1980).

 

Zapraszamy!

 

Partnerem Wydawniczym Książki jest Biuro Festiwalowe Impart 2016 w ramach Wrocławskiego Programu Wydawniczego.

Kliknij aby powiększyć

Andrzej Więckowski czyta fragment swojej powieści "Szczęśliwe życie"

Sobota 5.11.2016, godz. 20.00

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański"

pl. bpa Nankiera 8, Wrocław

 

Andrzej Więckowski podejmuje próbę odejścia od formy wieczoru autorskiego jako spotkania dyskusyjnego w stronę czytania przez autora jako spektaklu. Fragment powieści ma się „rozegrać” przed słuchaczami jakby w teatrze, w którym głównym aktorem ma być tekst. Powieść, z której fragment będzie czytany, nosi roboczy tytuł „Szczęśliwe życie”.

 

Andrzej Więckowski jest pisarzem, bywał dziennikarzem (m. in. w Wolnej Europie, z którą związany był przez 15 lat). Był założycielem i redaktorem zachodnioberlińskiego miesięcznika „Archipelag”, z którym współpracowali najwybitniejsi pisarze polscy (T. Karpowicz, G. Herling-Grudziński, W. Wirpsza, W. Odojewski) i niemieckojęzyczni (G. Grass, F. Dürrenmatt).  W latach 1970-2015 współpracował z „Odrą”. Był kierownikiem literackim Wrocławskiego Teatru Lalek, kierownikiem działu Kultury w RWE, wykładowcą w Kolegium Karkonoskim, doradcą dyrektora Filhamonii Dolnośląskiej, członkiem zarządu starostwa, ale pracował też na zmywaku i wiele lat na budowie. Jednym z ważniejszych momentów w jego życiu była też praca przy likwidacji budowli, sprawozdawał mianowicie na żywo upadek berlińskiego muru. Obecnie redaguje Format Literacki oraz książki Arch2pelagu, a także towarzyszy esejami wydarzeniom artystycznym (m. in. Galerii Photo Zona) i naukowym.

Kliknij aby powiększyć

Silesia Art Biennale 2016

Finał: 17.11 – 23.12.2016



Druga edycja Silesia Art Biennale (SAB), organizowana przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, stanowi próbę zgłębienia fenomenu, jakim jest potencjał artystyczny Dolnego Śląska. Objawia się on nie tylko w większych miastach regionu, takich jak Legnica czy Jelenia Góra, ale i w mniejszych ośrodkach, szczególnie zaś w tzw. koloniach artystycznych.

Głównym zamysłem tegorocznego programu SAB było ukazanie owego niezwykle intrygującego zjawiska kulturowego, jakim jest nagromadzenie na terenie Dolnego Śląska wielu inicjatyw i praktyk z zakresu sztuki. Część artystyczna, zatytułowana „Lokalna tożsamość i świadomość wspólnoty, obejmowała wizualną i audialną dokumentację działalności twórców zamieszkujących m.in. Kotlinę Kłodzką, Kotlinę Jeleniogórską, rejon Wałbrzycha czy okolice Lubiąża i Obornik Śląskich. Odbyły się cztery wyjazdy plenerowe, których efekty zarejestrowane zostały przez szóstkę fotografów: Andrzeja Dudka-Dürera, Jacka Jaśko, Wacława Ropieckiego, Krzysztofa Saja, Rafała Warzechę i Igora Wójcika, dwójkę filmowców: Małgorzatę Kazimierczak i Mirosława Rajkowskiego oraz dźwiękowca – dziennikarza radiowego Mariusza Marksa. W plenerach udział brała grupa naukowców z Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, której badaniom przyświecało hasło „Dolny Śląsk w tworzeniu. Przestrzenie kultury”.

Rezultaty wyjazdowej części działań SAB zaprezentowane zostaną na wystawie w Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański” (17.11 – 23.12.2016). Ekspozycja zawierać będzie około 90 portretów artystów, z którymi udało się spotykać i przeprowadzić wywiady, a także materiały filmowe szerzej ukazujące działalność i świat otaczający wybranych twórców. Wystawę wzbogacą nagrania audio, składające się na reportaż o badaniach i pracach dokumentacyjnych prowadzonych w trakcie wyjazdów. Osobną część wystawy stanowić będą indywidualne mini-prezentacje aktywności uczestników SAB, tj. fotografie pracowni, dzieł oraz zdarzeń mających miejsce podczas plenerów. 

18.11.2016, podczas sympozjum organizowanego w Instytucie Kulturoznawstwa UWr, zaproszeni do udziału w SAB uczeni, eksperci i twórcy, przedstawią swe refleksje na temat praktyk i tradycji związanych z manifestacjami estetycznymi i ekspresjami artystycznymi na Dolnym Śląsku.

Tegoroczną edycję Silesia Art Biennale zwieńczy publikacja, w której znajdą się teksty i wypowiedzi autorstwa badaczy, krytyków sztuki oraz artystów zajmujących się kwestią fenomenu kulturowego Dolnego Śląska. Całość ilustrowana będzie pracami fotografów, powstałymi w trakcie wyjazdów plenerowych. 


Kurator Biennale: dr Andrzej Saj
Współpraca kuratorska: dr Piotr Jakub Fereński, dr hab. Izolda Topp-Wójtowicz
Koordynacja: Marta Przetakiewicz, Olga Nazarkiewicz
Identyfikacja wizualna: Tomasz Pietrek 



Więcej informacji w zakładce Silesia Art Biennale


---



PROGRAM SILESIA ART BIENNALE 2016


WYSTAWA 
| 17.11 – 23.12.2016

Lokalna tożsamość i świadomość wspólnoty 


Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański”
Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław


Wernisaż: 17.11.2016, godz. 17.00 
Oprowadzanie kuratorskie: 21.11.2016. godz. 15.00




SYMPOZJUM 
| 18.11.2016

Dolny Śląsk w tworzeniu. Przestrzenie kultury


Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego 
ul. Szewska 36, Wrocław
sala nr 208, II piętro
Wstęp wolny!


10.30
ROZPOCZĘCIE

10.45 – 12.15
PANEL I: DOLNY ŚLĄSK JAKO DZIEŁO. O TWORZENIU
Prowadzący: Izolda Topp-Wójtowicz
Uczestnicy: Stefan Bednarek, Henryk Waniek, Jolanta Kowalska, Patrycja Franczyk

PRZERWA NA KAWĘ

12.30 – 14.00
PANEL II: DOLNY ŚLĄSK JAKO KRAJ/OBRAZ
Prowadzący: Piotr Jakub Fereński
Uczestnicy: Karol Maliszewski, Magdalena Barbaruk, Robert Losiak

PRZERWA NA KAWĘ

14.15 – 15.45
PANEL III: SZTUKA W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI. WOLNOŚĆ I ZADOMOWIENIE
Prowadzący: Andrzej Saj
Uczestnicy: Manfred Bator, Jacek Jaśko, Małgorzata Kazimierczak, Roger Piaskowski



---

 

esk_ue.jpg

 

mkidn_3292e1.jpg

wspolorganizatorzy.jpg

partner_kghm.jpg

 

Partnerzy:

 

logopodstawowecmyk.jpg          aspwrocaw.jpg          mgok_bystrzycakodzka.jpg          bystrzycakodzka.jpg

 

muzeum_papiernictwa.jpg          logobwa.jpg          mok_nowaruda.jpg          insitu.jpg          

 

galeriasztukiwlegnicy.jpg          bwajeleniagra.png

 

 

 

 

Patroni medialni:

 

dokis.jpg      kulturaonline_mono.jpg        o_pl.jpg       rynekisztuka.jpg 

 

logo_odra.jpg       format.jpg       dyskurs.jpg       tvp_kultura.jpg       radioram.jpg

 

radiowrocaw.jpg       radiowrocawkultura.jpg

 

 

 

Opieka medialna:

 

tvpwrocaw_73fd15.jpg


Kliknij aby powiększyć

Pierre Verger "Orixás"

13 października – 10 listopada 2016

Wernisaż: 27 października, godz. 18.00

 

Wystawa Orixás, na którą składa się trzydzieści fotografii autorstwa Pierre’a „Fátúmbíego” Vergera, ukazuje różnorodne aspekty kultury obrzędowej joruba w Afryce Zachodniej, a także w Brazylii, jednym z wielu krajów Nowego Świata, gdzie kultura ta jest nadal obecna. 

Pojęcia orixás baba egun, oznaczające duchowe istoty, które uzyskały status bóstw, odnoszą się zarówno do rodowodu, jak i doświadczenia potomków tych mitycznych istot. Fotografie, powstałe w latach 1950–1960 podczas długich pobytów Vergera w społecznościach wyznawców religii joruba, dokumentują żywe doświadczenie religijne. Obrzędom prawie zawsze towarzyszą muzyka perkusyjna i taniec. Splot wielu sfer sensorycznych (słuchowej, ruchowej, dotykowej itd.) sprawia, że trudno podzielić je na kategorie i nazwać poszczególne konstytutywne części doświadczenia religijnego, które przenika życie codzienne wyznawców. Na przykład fenomen transu nadal stanowi wyzwanie dla zachodniego racjonalizmu, otwierając drogę do innych form cielesnego postrzegania doświadczenia religijnego, mającego cechy doświadczenia mistycznego, oraz wnosząc nowe wątki do dyskusji na temat roli religii i przodków. Chociaż kontekst religijny w krajach, o których tu mowa, bardzo się zmienił, praktyki religijne orixás baba egun nadal odgrywają tam istotną rolę, stanowiąc łącznik pomiędzy światem przodków a współczesnością oraz niosąc ważne przesłanie dla dzisiejszego świata.

 

W czwartek 27 października o godz. 18.00 zapraszamy na wernisaż, w którym udział weźmie Angela Elizabeth Lühning – dyrektor i badaczka Fundacji im. Pierre’a Vergera, doktor etnomuzykologii, antropologii i literatury iberoamerykańskiej Freie Universität w Berlinie (1989) oraz profesor etnomuzykologii w Szkole Muzycznej Uniwersytetu Federalnego Stanu Bahia (UFBA) w mieście Salvador w Brazylii. Wstęp na wernisaż jest wolny.

 

Pierre Verger (ur. 1902, zm. 1996) był fotografem, etnografem i babalawo (kapłanem religii joruba ifá), który poświęcił swoje życie studiom nad afrykańską diasporą, m.in. zagadnieniom handlu niewolnikami, religii Nowego Świata wyrosłym z afrykańskich korzeni oraz przepływom kulturowym i ekonomicznym pomiędzy Afryką a Nowym Światem.

 

Kurator – Magdalena Mądra

 

Wystawę można oglądać od poniedzialku do soboty w godz.10.00-18.00.

Bilety 4 zł, ulg. 2 zł; na wernisaż i w poniedzialki wstęp wolny.

Uwaga: w dniach 31.10. - 1.11. 2016 galeria będzie nieczynna.

Wystawa jest częścią festiwalu "Dziady. Recykling”, organizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego, w ramach Olimpiady Teatralnej wpisanej w program Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

 

W ramach festiwalu "Dziady. Recykling" zaprezentowane zostaną ponadto (w Kamienicy Rynek 25) dwie wystawy fotografii:

Święte skrzyżowania Moniki Bułaj

Dziady Starego i Nowego Świata Magdaleny Mądrej

 

 

 


 

Kliknij aby powiększyć

DEBUTS

1 - 17 września 2016

Finisaż: 15 września godz. 18.00.

 

 

 

To już trzecia edycja tego pierwszego w Polsce kompleksowego projektu promującego najbardziej utalentowanych wschodzących polskich fotografów. Projekt polega na ocenie nadesłanych portfolio przez międzynarodowe jury, w którego skład wchodzą znani fotografowie, wydawcy oraz galerzyści. W tym roku w jury zasiedli Mads Nissen, laureat nagrody Zdjęcie Roku w ubiegłorocznej edycji World Press Photo, Petra Leene, właścicielka Amstel Gallery z oddziałami w Amsterdamie i Nowym Jorku, Moshe Rosenzveig, dyrektor artystyczny Head On - największego festiwalu fotograficznego w Australii oraz Calin Kruze, wydawca i redaktor naczelny magazynu „dienacht” oraz Grzegorz Kosmala, pomysłodawca DEBUTS i wydawca „doc! photo magazine”.

Aby wziąć udział w DEBUTS trzeba było spełnić określone warunki: mieć polskie obywatel­stwo, być pełnoletnim i zadebiutować w latach 2013-2015 (mogła to być pierwsza autorska publikacja w mediach lub pierwsza wystawa). Do przeglądu dopuszczeni byli także absolwenci szkół i kierunków fotograficznych, jak również osoby które nie posiadały formalnego wykształcenia fotograficznego.

Wśród nagrodzonych prac znajdują się fotografie i cykle o charakterze dokumentalnym, jak i artystycz­nym. Cechują się zastosowaniem różnych technik, także tych szlachetnych, jak i podejściem do samej fotografii. Wiele z nich to zapis ulotności chwili, ale można też znaleźć przemyślane projekty, prace w pełni już świadomych fotografów.

„Im bardziej zagłębiałem się w historie, obrazy i portfolia, tym intensywność wrażeń rosła. I nagle pojąłem, że nie wpatruję się w ekran mojego laptopa, tylko że z niego wyglądam,” - mówi Mads Nissen. - „Patrzę oczami młodego i utalentowanego Polaka lub Polki. Patrzę na otaczający go świat poprzez intrygujący sposób widze­nia jego tajemniczego umysłu. Tym jest dla mnie fotografia. Takiej fotografii szukałem. Fotografii, która mówi nam o istotnych ludzkich sprawach i o otaczającej nas rzeczywistości, ale zawsze opowiedzianych zaanga­żowanym i wyrazistym głosem fotografów (...).”

Laureatami tegorocznej edycji DEBUTS są: Basia Abramowicz, Joanna Bałaś, Adam Biernat, Katarzyna Bojko­-Szymczewska, Alicja Brodowicz, Patryk Bułhak, Katarzyna Czerniak, Natalia Dołgowska, Kamil Domań­ski, Tytus Grodzicki, Małgorzata Gwiazdonik, Edyta Jabłońska, Marta Kaczmarek, Julia Kaczorowska, Mar­ta Kiela-Czarnik, Barbara Kosakowska, Katarzyna Kubiak, Magdalena Kuca, Artur Kucharczak, Dominika Kucner, Jacek Laube, Anna Lemke, Paweł Malinowski, Michał Matejko, Jakub Michalec, Maciej Narożny, Ola Nguyen Van, Laura Ociepa, Michał Orliński, Arkadiusz Pisarek, Arek Rataj, Sandra Recka, Marta Rybicka, Wojciech Ryziński, Małgorzata Skrzypczyk, Kamil Śleszyński, Weronika Twardowska, Dominik Witaszczyk, Weronika Woźniak oraz Aleksandra Zinkiewicz.

Ich prace zostały zebrane w specjalnym albumie fotograficznym, który prezentowany był m.in. podczas 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Fotofestiwal w Łodzi, Miesiąca Fotografii w Krakowie, czy Shifting Focus Photobook Market w Berlinie. 

 

Wystawę można oglądać od poniedziałku do soboty w godz.10.00-18.00.

Uwaga we wtorek 13.09. galeria będzie czynna do godz.16.00!

Bilety 4 zł, ulg. 2 zł, w poniedziałki wstęp bezpłatny.

 

Organizatorzy: Mecenat:

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański"

Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Marszałek Województwa Dolnośląskiego

Partnerzy:
                                     
   
Patroni medialni:
                                                  
Kliknij aby powiększyć

Václav Havel. Obywatel-Prezydent

14 lipca - 27 sierpnia 2016

Wernisaż: 14 lipca godz. 18.00

W lipcu i sierpniu gościć będziemy wystawę autorstwa Alana Pajera, Oldřicha Śkáchy, Bohdana Holomíčka i Přemysla Fialky, upamiętniającą Václava Havla, jedną z najważniejszych postaci w historii Czech i całego Regionu Europy Środkowej.

 

Kurator wystawy – Mirosław Lewandowski  o ekspozycji:

Głównym celem wystawy „Obywatel-Prezydent” jest przedstawienie osoby Václava Havla, jako człowieka walczącego za wszelką cenę o ideały demokracji, nawet kosztem utraty własnej wolności. To zadziwiająca postać o drobnej sylwetce i nadludzkiej sile, nigdy nie poddająca się zwątpieniu i nawet w sytuacjach beznadziejnych i trudnych, nie dopuszczająca do siebie żadnego lęku.

Wystawa przedstawia czeskiego prezydenta jako przyjaciela i zwolennika polskiej „Solidarności”, orędownika wolności, szanowanego i podziwianego przez niemal wszystkich przywódców państw i wielkich mocarstw, członków królewskich rodzin, najznamienitsze osobistości oraz czołowych światowych polityków, którzy podkreślali wielokrotnie jego zaangażowanie i niekwestionowany wkład w integrację europejską oraz wspieranie drogi państw postkomunistycznych do zjednoczonej Europy. Kanclerz Angela Merkel nazwała Václava Havla „wielkim Europejczykiem”, zaś brytyjski premier David Cameron powiedział, że Europa ma wobec niego „wielki dług”.

 

Fotografik – Alan Pajer o współpracy z Václavem  Havlem:

Były to wspaniałe, niezwykłe chwile, choć samo fotografowanie było bardzo trudne. Václav Havel był skromny i nieśmiały, nie lubił, kiedy robiono mu zdjęcia. O wymyślaniu czy ustawianiu specjalnych ujęć nie mogło być mowy.

Najtrudniejsze zdjęcia powstawały poza protokołem. Václav Havel lubił zaskakiwać gości jakimś żartem czy niespodzianką. Ale nie chciał, żeby robiono w takich sytuacjach zdjęcia, nie chciał być posądzony o efekciarstwo. Traktował te spotkania zawsze jako jeden ze swoich obowiązków!

Sam najbardziej lubił swoje zdjęcie z Waszyngtonu, nie to, na którym tańczy rock’n’rolla w Białym Domu, ale to, na którym Sekretarz Generalny Javier Solana i prezydent Bill Clinton gratulują mu podczas szczytu NATO z okazji przyjęcia Czech do NATO.

 

Václav Havel (1936-2011) – wybitny literat, dramatopisarz i eseista, ale przede wszystkim niezłomny obrońca demokracji i praw człowieka. Pierwszy prezydent Czech w latach 1993-2003.

 

Wystawa czynna w dniach poniedziałek-sobota: do 20.08.2016 w godz. 10.00-18.00 | 22-27.08.2016 w godz. 10.00-16.00.

 Bilety: 4 zł, ulg. 2 zł., w poniedziałek wstęp wolny.

 

Organizatorzy: Współorganizator:

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański"

Galeria OKiS we Wrocławiu

Patronat honorowy: Mecenat:

Jakub Karfík - Ambasador Republiki Czeskiej

Arkadiusz Ignasiak - Konsul Honorowy Republiki Czeskiej

 
Patronat medialny: Partner:
                  
Kliknij aby powiększyć

DYPLOMY 2016

Wystawa absolwentów Wrocławskiej Szkoły Fotografii afa

15 czerwca - 2 lipca

wernisaż: 14 czerwca, godz. 18.00

 

Kilkunastu młodych autorów pokaże różnorodne, autorskie podejście do fotografii. Będzie to zarazem podsumowanie ich dwuletniej edukacji we WSF afa,  potwierdzone państwowym dyplomem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Jakie tematy są interesujące dla  nowego pokolenia fotografików? Jakich środków używają, by przekazać swoje artystyczne wizje i refleksje o świecie? Jakie nurty fotograficzne są im bliskie? Odpowiedź na te pytania można będzie uzyskać, odwiedzając wystawę.

 

Autorzy: Iwona Germanek, Patryk Gryniewicz, Rafał Michalski, Marek Osiatycki, Agnieszka Potoczna, Dominika Ratajczak, Patrycja Ratajczak, Paulina Sączawa, Joanna Skowron, Patrycja Stachów, Marta Wiśniewska, Anna Żabnicka.

 

Kurator: Maciej Urlich

 

Organizatorzy: Mecenat:

Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański”

Galeria OKiS we Wrocławiu

Wrocławska Szkoła Fotografii

Marszałek Województwa

Dolnośląskiego

Patroni medialni:
       
Kliknij aby powiększyć

Spotkanie autorskie z Bogusławem Jasińskim

13 maja godz.17.00

Autor przedstawi swoje refleksje zawarte w książce „Sztuka? - Tylko wtedy, kiedy jestem. Szkice o tajemnicy istnienia, twórczości i kulturze czynnej”.

Bogusław Jasiński (ur. 1953) – filozof i artysta, autor kilkunastu książek z zakresu filozofii i estetyki, z których najważniejsze to: „Twórczość a sztuka. Wprowadzenie do estetyki procesów twórczych”, „Myślenie Heideggerem”, „Tezy o ethosofii”, „Zagubiony ethos”, „Dwie fenomenologie: Husserl i Heidegger”, „Droga myśli”, „Estetyka po estetyce. Prolegomena do ontologii procesu twórczego”, „Sztuka? - Tylko wtedy, kiedy jestem. Szkice o tajemnicy istnienia, twórczości i kulturze czynnej” oraz ponad 140 rozpraw i artykułów naukowych. Laureat nagrody ministerialnej I-go stopnia im. St. Wyspiańskiego, członek kilku stowarzyszeń naukowych i artystycznych w kraju i za granicą. Najwybitniejszy Młody Polak Roku 1981 wybrany w ankiecie dziennikarzy. Twórca i artystyczny lider grupy artystycznej „Pracownia Teatru”, członek „Sztuki i Teorii”, jeden z animatorów ruchu awangardy. Jego koncepcji ethosofii, wyłożonej w angielskiej książce „Theses on ethosophy” poświęcony był round table podczas Światowego Kongresu Filozoficznego w Brighton. Jej omówienie napisał sam Paul Ricoeur. Wykładowca na wielu uczelniach w kraju i za granicą, pracownik Polskiej Akademii Nauk. Wykładał także metafizykę w Papieskim Wydziale Teologicznym „Bobolanum” w Warszawie, a także filozofię w Seminarium Duchownym „Hozjanum” w Olsztynie. Absolwent trzech fakultetów: filologii polskiej, filozofii, a także Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie. Opublikował także zbiór opowiadań „Dalej, inaczej...” oraz powieść „Życie i cierpienie młodego W.”. Pisze także dramaty i poezje. Maratończyk. Żyje na uboczu. W górach. [Nota biograficzna – Wydawnictwo Ethos]

Wstęp wolny! Zapraszamy!

Kliknij aby powiększyć

Współczesny przegląd fotograficznych technik alternatywnych i archaicznych

12.05.-4.06.2016

Wystawa prezentowana jest po niewielkich zmianach już po raz czwarty, po Warszawie (w siedzibie Sinfonia Varsovia oraz w Starej Galerii ZPAF) i Katowicach (Galeria Miasto Ogrodów), dając nam okazję do obejrzenia serii unikatowych prac polskich i zagranicznych fotografów, wykonanych wg XIX-wiecznych receptur fotograficznych.

Wśród prac, zaprezentowanych na wystawie, znajdują się zarówno obrazy fotograficzne, będące swego rodzaju kontynuacją dawnego nurtu, zapoczątkowanego po 1890 roku w sztuce fotograficznej, zwanego piktorializmem, jak też prace ukazujące nowatorskie podejście ich autorów do fotografii artystycznej.

Ekspozycja, oprócz walorów artystycznych, niewątpliwie posiada walor edukacyjno-historyczny, nawiązując wprost do spuścizny polskich i zagranicznych fotografików XIX i początków XX wieku. Walor poznawczy pojawia się tu w zakresie odkrywania na nowo oraz kontynuowania i zachowania dawnych, tradycyjnych metod fotograficznych. Metody te polegają na własnoręcznym tworzeniu przez autora unikatowych, niepowtarzalnych dzieł na granicy grafiki warsztatowej i fotografii.

Zaprezentowane prace wykonane są w technikach alternatywnych w stosunku do powszechnych dzisiaj wydruków z drukarek atramentowych i ploterów, a są to między innymi takie techniki dawne, jak mokry kolodion (tzw. ambrotypia), guma dwuchromianowa, palladium, ortone, cyjanotypia, brąz Vandyke, kalitypia, światłodruk, fotograwiura, diaguma, a także technika olejowa, bromolejowa, przetłok olejowy oraz technika litowa.

Wspólną cechą wszystkich wymienionych technik jest konieczność użycia do ekspozycji światła słonecznego, naświetlając w specjalnych kopioramach stosunkowo duże formaty negatywów czarno-białych. Warto przy tym wspomnieć, że w przypadku pewnej części eksponowanych na wystawie prac, negatywy do ich kopiowania uzyskano dzięki zastosowaniu coraz rzadszych już dzisiaj wielkoformatowych kamer miechowych, zaś spora część negatywów wykonana jest także dzięki nowoczesnej technologii naświetlarek laserowych czy profesjonalnych drukarek wielkoformatowych, drukujących na podłożu przezroczystym. Źródłem obrazu może być w tym przypadku plik cyfrowy z matrycy kamery cyfrowej lub ze skanu. Tym samym przed wymienionymi wcześniej technikami alternatywnymi otwierają się niespodziewanie szerokie możliwości, pozwalające nadać unikatową formę również zdjęciom wykonanym za pomocą najnowocześniejszej techniki cyfrowej. Nie tylko umożliwiają one bowiem uzyskiwanie całkowicie własnej, autorskiej odbitki w wybranej technice alternatywnej, ale dodają jej także owego waloru niepowtarzalności, jaki cechuje własnoręcznie przygotowane podłoże papieru, z indywidualnie sporządzoną i naniesioną nań emulsją światłoczułą, bazującą na rozmaitych odczynnikach chemicznych oraz pigmentach malarskich. Większość receptur pochodzi z XIX i początków XX wieku i była wynikiem pracy bardzo wielu fotografów – eksperymentatorów, których powszechnie w tamtym czasie wspomagali chemicy i farmaceuci. Zwłaszcza ta część procesów nawiązuje do tytułowej archaiczności technik wykonania wielu spośród prac, prezentowanych na naszej wystawie. 

 

Otwarcie wystawy odbędzie się w czwartek 12 maja o godz. 18.00. Poprzedzone ono zostanie wykładem (godz. 17.00) wygłoszonym przez znakomitego znawcę technik fotografii – mgr inż. Andrzeja Pytlińskiego. Wstęp dla wszystkich zainteresowanych jest wolny.

 

Uczestnicy wystawy:

Massimo Attardi (Włochy), Martina Biccheri (Włochy), Misha Burlatsky (Rosja), Jakub Byrczek, Tomasz Dembny, Krzysztof Dąbrowski, Henrik Fauro (Niemcy), Marek Gardulski, Milos Kral (Słowacja), Roman Krawczenko (Ukraina), Piotr Kwasiżur, Darek Kwiatkowski, Ewa Kutylak, Lech Lipiec, Janusz Marynowski, Mariusz Mazur, Roman Michalik, Aleksander Mitka, Renata Młynarczyk, Tomasz Mościcki, Greg Ostrowski, Robert Pawłowski, Maciej Plewiński, Konrad Pollesch, Krzysztof Pruszkowski, Andrzej Pytliński, Janusz Sochacki, Marcin Stępień, Ireneusz Szczurowski, Marcin Szwaczko, Wiesław Szymaniak, Ricky Tomar (Indie), Carina Wachsmann (Niemcy), Zbigniew Wielgosz, Andrzej Wiktor, Janusz Witkowski, Maciej Wojtak, Renata Zarzyka.

 

Kuratorzy:

Łukasz Gietka, Greg Ostrowski

 

 

Organizator: Współorganizator: Mecenat:

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański"

Galeria OKiS we Wrocławiu

Marszałek Województwa Dolnosląskiego     

Partnerzy: Patronat medialny:

               

Kliknij aby powiększyć

Wystawa dyplomowa Sylvii Lesniewski

Sylvia Lesniewski "The Folds of Prints" | 8-11.06.2016

Wystawa prac dyplomowych absolwentki ASP we Wrocławiu.

Dyplom łączy różne techniki graficzne: litografię, intaglio, druk cyfrowy oraz fotografie. Prace przedstawione są w formie trójwymiarowej (origami). Przestrzenny charakter prac podkreśla zawarte w nich architektoniczne elementy.

Matryca, jaką jest grafika, została cyfrowo powielona i skomponowana w dekoracyjny wzór. Metaforyczna forma przedstawienia zamknięta w strukturze origami to próba wyrażenia artystycznych dążeń. Finalnym efektem realizacji są fotografie przedstawiające różne konfiguracje brył, tworząc tym samym nowe kompozycje.

Sztuka składania papieru dla artystki była oryginalną formą medytacji, ćwiczenia umysłu. Grafika, podobnie jak origami, jest cyklicznym procesem pozwalającym na osiągnięcie uczucia zbliżonego do medytacji. Podobieństwo tych dwóch technik to główny aspekt pracy dyplomowej. Jako dziecko Sylvia pojęła podstawy origami, jako dojrzały człowiek odnalazła siebie poprzez grafikę.

Sylvia Lesniewski urodziła się w Toronto w Kanadzie. Uzyskała tytuł licencjata sztuk pięknych w 2014 roku  w  Queen’s University, Kingston Ontario. Dwuletnie studia magisterskie rozpoczęła w 2014 roku na wydziale grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Na drugim roku studiów objęła stanowisko laboranta technicznego w pracowni Litografii i Promocji Grafiki prowadzonej przez prof. Pawła Frąckiewicza.

sylvski.squarespace.com

 

Organizatorzy: 

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański"

Galeria OKiS we Wrocławiu

 

Patroni medialni:   Mecenat:

                  

Marszałek Województwa Dolnośląskiego

Kliknij aby powiększyć

Spotkanie autorskie z Bogusławem Jasińskim

W piątek 22 kwietnia o godz. 17.00 zapraszamy do Dolnośląskiego Centrum Fotografii „Domek Romański” na spotkanie autorskie z Bogusławem Jasińskim.

Filozof przedstawi swoje refleksje zawarte w książce pt. „Miłość”, w której analizuje tytułowe pojęcie i docieka jakie są jego najbardziej fundamentalne znaczenia.  


Bogusław Jasiński (ur. 1953) – filozof i artysta, autor kilkunastu książek z zakresu filozofii i estetyki, z których najważniejsze to: „Twórczość a sztuka. Wprowadzenie do estetyki procesów twórczych”, „Myślenie Heideggerem”, „Tezy o ethosofii”, „Zagubiony ethos”, „Dwie fenomenologie: Husserl i Heidegger”, „Droga myśli”, „Estetyka po estetyce. Prolegomena do ontologii procesu twórczego”, „Sztuka? - Tylko wtedy, kiedy jestem. Szkice o tajemnicy istnienia, twórczości i kulturze czynnej” oraz ponad 140 rozpraw i artykułów naukowych. Laureat nagrody ministerialnej I-go stopnia im. St. Wyspiańskiego, członek kilku stowarzyszeń naukowych i artystycznych w kraju i za granicą. Najwybitniejszy Młody Polak Roku 1981 wybrany w ankiecie dziennikarzy. Twórca i artystyczny lider grupy artystycznej „Pracownia Teatru”, członek „Sztuki i Teorii”, jeden z animatorów ruchu awangardy. Jego koncepcji ethosofii, wyłożonej w angielskiej książce „Theses on ethosophy” poświęcony był round table podczas Światowego Kongresu Filozoficznego w Brighton. Jej omówienie napisał sam Paul Ricoeur. Wykładowca na wielu uczelniach w kraju i za granicą, pracownik Polskiej Akademii Nauk. Wykładał także metafizykę w Papieskim Wydziale Teologicznym „Bobolanum” w Warszawie, a także filozofię w Seminarium Duchownym „Hozjanum” w Olsztynie. Absolwent trzech fakultetów: filologii polskiej, filozofii, a także Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie. Opublikował także zbiór opowiadań „Dalej, inaczej...” oraz powieść „Życie i cierpienie młodego W.”. Pisze także dramaty i poezje. Maratończyk. Żyje na uboczu. W górach. [Nota biograficzna – Wydawnictwo Ethos]

Wstęp wolny!

Spotkanie autorskie z Bogusławem Jasińskim

Zapraszamy na cykl spotkań autorskich z Bogusławem Jasińskim, polskim filozofem i artystą, autorem kilkunastu książek z zakresu filozofii i estetyki, dramatów i poezji. Każde ze spotkań będzie się koncentrować na innej pozycji książkowej. Będą to kolejno: "Zasłyszenia" (31.03), „Miłość” (22.04), „Sztuka? - Tylko wtedy, kiedy jestem. Szkice o tajemnicy istnienia, twórczości i kulturze czynnej” (13.05).

Na pierwsze spotkanie, poświęcone zbiorowi wierszy Bogusława Jasińskiego pt. „Zasłyszenia” zapraszamy już w czwartek, 31 marca 2016 o godz. 17.00.

 
Bogusław Jasiński (ur. 1953) – filozof i artysta, autor kilkunastu książek z zakresu filozofii i estetyki, z których najważniejsze to: „Twórczość a sztuka. Wprowadzenie do estetyki procesów twórczych”, „Myślenie Heideggerem”, „Tezy o ethosofii”, „Zagubiony ethos”, „Dwie fenomenologie: Husserl i Heidegger”, „Droga myśli”, „Estetyka po estetyce. Prolegomena do ontologii procesu twórczego”, „Sztuka? - Tylko wtedy, kiedy jestem. Szkice o tajemnicy istnienia, twórczości i kulturze czynnej” oraz ponad 140 rozpraw i artykułów naukowych. Laureat nagrody ministerialnej I-go stopnia im. St. Wyspiańskiego, członek kilku stowarzyszeń naukowych i artystycznych w kraju i za granicą. Najwybitniejszy Młody Polak Roku 1981 wybrany w ankiecie dziennikarzy. Twórca i artystyczny lider grupy artystycznej „Pracownia Teatru”, członek „Sztuki i Teorii”, jeden z animatorów ruchu awangardy. Jego koncepcji ethosofii, wyłożonej w angielskiej książce „Theses on ethosophy” poświęcony był round table podczas Światowego Kongresu Filozoficznego w Brighton. Jej omówienie napisał sam Paul Ricoeur. Wykładowca na wielu uczelniach w kraju i za granicą, pracownik Polskiej Akademii Nauk. Wykładał także metafizykę w Papieskim Wydziale Teologicznym „Bobolanum” w Warszawie, a także filozofię w Seminarium Duchownym „Hozjanum” w Olsztynie. Absolwent trzech fakultetów: filologii polskiej, filozofii, a także Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie. Opublikował także zbiór opowiadań „Dalej, inaczej...” oraz powieść „Życie i cierpienie młodego W.”. Pisze także dramaty i poezje. Maratończyk. Żyje na uboczu. W górach. [Nota biograficzna – Wydawnictwo Ethos]

Kliknij aby powiększyć

„Z niepewności w niepewność: Uchodźcy wojenni w Wilnie w latach II wojny światowej”

Wernisaż: 7 kwietnia br., godz. 18.00. Wystawa czynna  do 15 maja 2016

Dom Spotkań z Historią, ul. Karowa 20, Warszawa

Fotografie ukazują życie codzienne uchodźców w Wilnie na przełomie 1939 i 1940 roku. Uwiecznieni są na nich Litwini, Polacy i Żydzi. Na ekspozycję składa się kilkadziesiąt fotokopii, które po raz pierwszy pokazywane były w Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański” we Wrocławiu (w sierpniu 2015 roku). Oryginalne fotografie pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego im. M.K. Čiurlionisa w Kownie.

Wystawę objął honorowym patronatem Jego Ekscelencja Šarūnas Adomavičius, Ambasador Republiki Litewskiej w Polsce.

Kurator Vaida Sirvydaitė-Rakutienė o wystawie:

Po napaści Niemiec hitlerowskich na Polskę 1 września 1939 r. Litwę zalały tłumy uchodźców – ludności cywilnej oraz internowanych żołnierzy polskich. Nieco później, w październiku 1939 r., przybyli też mieszkańcy Niemiec i Związku Sowieckiego, zmuszeni przez tamtejsze władze do opuszczenia swoich krajów.(…)

Atmosferę panującą w Wilnie w końcu 1939 – na początku 1940 r. uwiecznili na swoich zdjęciach Edmund i Bolesława Zdanowscy, którzy podjęli się wykonania tej misji na zamówienie Towarzystwa Pomocy Wileńszczyźnie. (...) Zarówno same fotografie, jak i komentarze są cennym ikonograficznym źródłem wiedzy o codzienności pozostającej w cieniu wydarzeń historycznych 1939 r., odzwierciedlającym socjalne, społeczne, kulturalne i emocjonalno-psychologiczne aspekty życia uchodźców w Wilnie.

Wystawa zachęca do zwrócenia uwagi na wartości ogólnoludzkie, dostrzeżenie znaczenia działalności organizacji i towarzystw społecznych, (...) które wyciągnęły pomocną dłoń ludziom dotkniętym nieszczęściami wojennymi.

Bolesława (1908-1982) i Edmund (1905-1984) Zdanowscy są przedstawicielami wileńskiej szkoły fotografii. Byli uczniami, a później współpracownikami słynnego wileńskiego fotografika – Jana Bułhaka. Oprócz pracy twórczej zajmowali się także nauczaniem fotografii. Edmund Zdanowski od 1929 r. pracował jako instruktor w Zakładzie Fotografii Artystycznej na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Stefana Batorego w Wilnie. Pobrali się w 1930 roku, a od 1934 roku wspólnie prowadzili w Wilnie własny zakład fotograficzny. Razem realizowali także tematy fotograficzne, dlatego też swoje fotografie sygnowali jako wspólne dzieło. W latach 30. i 40. XX w. niestrudzenie dokumentowali Wilno, począwszy od planów ogólnych na detalach architektonicznych kończąc. Opuszczając Wilno w 1945 r. zostawili 439 szklanych negatywów, w obecnym Litewskim Muzeum Malarstwa. W 1945 roku Bolesława i Edmund Zdanowscy osiedlili się w Gdyni, gdzie kontynuowali swoją drogę artystyczną i pedagogiczną. Założyli pierwszą na Wybrzeżu szkołę fotograficzną - współtworzyli Liceum Fotografiki Towarzystwa Uniwersytetów Robotniczych w Gdyni, w 1952 roku przekształcone w Technikum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. Oboje pracowali tam aż do 1970 r. Przez 25 lat pracy zawodowej Zdanowscy wykształcili około 500 uczniów - późniejszych artystów fotografików, operatorów telewizji i filmu, pedagogów fotografii. Ciągle bliski był im temat miasta. Fotografowali Gdańsk i Gdynię uwieczniając na fotografiach ciekawe miejsca i przemiany zachodzące w miejskim krajobrazie.

Wystawę można oglądać od wtorku do niedzieli w godz.12.00-20.00.

Wstęp wolny!

Organizatorzy:

Patronat honorowy:

Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański”

Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

        


Narodowe Muzeum Sztuki im. M. K. Čiurlionisa w Kownie     

 

 Mecenat:


Kliknij aby powiększyć

„Świadkowie czasów – fotografia w Austrii po 1945 roku”

Wernisaż w czwartek 21 kwietnia o godz. 15.00.

Uwaga: 2-3 maja galeria nieczynna!

Wystawa przygotowana została przez Stowarzyszenie Fotograficzne (Photographische Gesellschaft PhG) z okazji swoich 150 urodzin, które obchodzone były w roku 2011. Równocześnie ukazał się wtedy album pod tym samym tytułem, nowe kompendium austriackiej fotografii po 1945 roku. 

Wyboru prac dokonali światowej sławy fotografik Horst Stasny i Prof. Dr Werner Sobotka, Prezes PhG.

Twórcom wystawy zależało, by fotografię pokazać w inny sposób. Prace na ekspozycji prezentowane są więc nie w sposób linearny, ale uporządkowane zostały w kolejności tematycznej. Jak mówią twórcy wystawy zależało im na pokazaniu wielobarwności fotografii, a nie na jej katalogowym zaprezentowaniu. Wystawa próbuje cały czas skupiać uwagę widza i zatrzymywać ją poprzez prezentowanie obok siebie całkowicie kontrowersyjnych obrazów.

Jak podkreśla dr Werner Sobotka, fotografowie, to prawdziwi świadkowie czasów w tym przypadku całej jednej generacji - epoki. 65 lat historii fotografii udokumentowanych zostało przez ponad setkę najbardziej znaczących austriackich fotografów. Jest to szczególna mieszanka składająca się z tego, co stare i młode, z fotografii prasowej, portretowej i z wielu innych, pozwalająca zwiedzającym na wgląd w tę epokę. 


Oglądamy klasyczne, czarno-białe portrety i zdjęcia reporterskie oraz współczesne kreacje wykorzystujące najnowsze techniki cyfrowe. Prezentujemy m.in. prace takich artystów jak: fotoreporterka i portrecistka Inge Morath, dokumentalista Erich Lessing, czy akcjonista Heinz Cibulka.

PhG jest najstarszym stowarzyszeniem fotograficznym niemieckojęzycznego obszaru geograficznego, założonym w Wiedniu 22 marca 1861 roku przez Antona Georga Martina. Zrzesza ono osobowości ze świata sztuki i nauki tworząc organizację, której celem jest wsparcie fotografii jako sztuki i nauki oraz jako środka komunikacji w szerokim znaczeniu tego słowa włącznie z pokrewnymi fotografii dyscyplinami i technikami. 

Wystawa eksponowana była już m.in. w Gdańsku, Poznaniu, Krakowie oraz Opolu. 

Ekspozycję można oglądać do 7 maja 2016 r.

 

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański"

pl. bpa Nankiera 8, Wrocław

Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz.10.00-18.00.

Bilety 4 zł, ulg.2 zł; w poniedziałki wstęp bezpłatyny.



Organizatorzy: Współorganizatorzy:

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański"

Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu


Photographische Gesellschaft

 

 

Mecenat:

Marszałek Wojewodztwa Dolnośląskiego

    

Patronat medialny:


    


« poprzednia 1 2 następna »